A megszépült veterán

iho/vasút   ·   2012.10.01. 15:40
00

Az előző századforduló egyik legnagyobb mennyiségben beszerzett mozdonytípusa volt az eredetileg IIIe osztályú, az 1911 utáni jelölés szerint 326-os sorozatú gőzmozdony. Harminc éven keresztül (1882–1912) több üzem: a MÁV Gépgyár (a későbbi Mávag), a bécsújhelyi Sigl, a StEG bécsi gyára, a Krauss és a floridsdorfi mozdonygyár is gyártotta. A MÁV 259 mozdonyán kívül rendelt belőle az Osztrák-Magyar Monarchia több más vasúttársasága, a GYSEV, a Kassa–Oderbergi Vasút, a Mohács–Pécsi Vasút, valamint a szerb SZDZS is.

A megszépült 326-os elölről...<br>(Seress István felvételei a 2012. szeptember 18-i átadáson készültek)

A három kapcsolt tengelyű, C tengelyelrendezésű mozdonyok síkvidéki tehervonatok és nagy emelkedésű pályákon személyvonatok vontatásában jeleskedtek, a gőzmozdonyok fokozatos korszerűsítésével egyre inkább állomási tartalék- és tolatószolgálatba kényszerültek, ahonnan csak a dízelesítés tudta kiszorítani őket. 1960-1979 között Magyarországon a teljes sorozatot selejtezték, határainkon belül hat, Zágrábban és a szlovéniai Pragerskóban egy-egy példány maradt.

...és hátulról

A Debrecenben kiállított, volt 326,136 pályaszámú gép a müncheni Krauss gyárban, 1885-ben készült. Eredeti pályaszáma 636, 1891 után 2386 volt. 1979. május 28-án selejtezték, az egyik legtovább szolgáló gép volt a sorozatból. Egy lelkes csapat Hadnagy Attila debreceni állomásfőnök vezetésével 2010-ben látott hozzá az optikai felújításnak (üzemképesen sajnos nem maradt fenn 326-os), a munkával 2012-re végeztek.

Csoportképek örökké hálás háttere a gőzmozdony

Kapcsolódó hírek