A német kapitány és a feljelentgető orosz kollégák

iho   ·   2015.03.24. 08:45
pobeda_cim

Rossz hírek az orosz légiközlekedésről és annak nemzetközi kapcsolatairól: a szankciók és a gazdasági nehézségek a jelek szerint ugyanúgy elriasztják a külföldi légitársaságokat, mint a külföldi pilótákat.

Néhány napja a hongkongi Cathay Pacific jelentette be, hogy június elejétől felfüggeszti moszkvai járatait. Addig marad a heti három járat, az azutáni időszakra jegyet váltott utasoknak alternatív megoldásokat ajánl fel a légitársaság.

A Cathay Pacific számára nem gazdaságos a moszkvai járat

A cég közleménye szerint a döntésnek elsősorban kereskedelmi a háttere. A vonal fenntartási költségei nagyon magasak, az utasok száma azonban nagyon megcsappant, és mindez a járat gazdaságosságát erősen befolyásolja. A Cathay Pacific ugyanakkor nem az első olyan légitársaság, amely úgy dönt, leállítja a járatait Moszkvába. Március 29-étől a Thai is felfüggeszti a Bangkok–Moszkva járatot, az osztrák FlyNiki Bécsből, az Aigle Azur Párizsból szüntette be hasonló okok miatt a járatok indítását. Az év első hónapjában a tavalyihoz képest tizenöt százalékkal esett vissza Oroszország nemzetközi légiforgalma.

Közben elhagyta a nemzeti légitársaságot az első „idegen” pilóták egyike. Mint arról korábban beszámoltunk, az orosz légicégek súlyos pilótahiányban szenvednek, ezért a kormány tavaly engedélyezte a korábbi szigorú korlátozások feloldását és kontingenst határozott meg a külföldi pilóták alkalmazására az orosz társaságoknál.

A Dobroljot első járata, a gépnél a miniszterelnök

A német Klaus Dieter Rohlfs egyike volt az első jelentkezőknek, és decemberben még igen bizakodóan nyilatkozott az oroszországi jövőről, a fejlődő légiközlekedés igényeiről, sőt, a kiváló munkakörülményekről is.

A márciusi távozást a légitársaság nem kommentálta, maga a kapitány a rubel elértéktelenedése mellett az orosz kollégák részéről történő állandó zaklatással magyarázta. Mint a közleményében állítja, sűrűn érkeztek névtelen feljelentések ellene a légitársaság vezetéséhez, egyfajta boszorkányüldözésben volt része, és ennek oka az lehetett, hogy Rohlfs oktatókapitányként szigorúan tartotta magáét az előírásokhoz és igen keményen követelte meg ugyanezt a kollégáitól is. Az ellene szóló feljelentéseket kivizsgálták és alaptalannak találták, ennek ellenére a német kapitány a távozás mellett döntött.

Az Aeroflot közlése szerint egyébként jelenleg huszonhét külföldi pilóta dolgozik a társaságnál és a 200-as kvóta kitöltésére hamarosan további negyven alkalmazásáról döntenek, miközben az orosz pilótaszervezetek azt állítják, épp a külföldiek alkalmazása jelent veszélyt a repülés biztonságára Oroszországban.

A Pobeda az elképzelések szerint néhány év alatt negyvengépes társasággá nőtt volna

Közben az orosz polgári repülés vezetői újabb kísérletet tesznek arra, hogy a tavaly márciusban annektált Krím félszigetet bekapcsolják az oroszországi légiközlekedésbe. Az erre alakult Dobroljot, az Aeroflot diszkont leányvállalataként csak júniustól augusztusig működött, mert akkor felkerült az Unió tiltó listájára, és emiatt az általa használt Boeingok lízing- és biztosítási szerződését a nyugati partnerek lemondták. Ezután ugyanazokkal a gépekkel és szinte ugyanolyan megjelenéssel, de Pobeda névre átkeresztelve próbálkoztak újabb társasággal, de a jelek szerint a győzelem a szankciók felett ennek a cégnek sem sikerült.

A mostani tervek szerint az új krími központú légitársaság 2016-ban indulna, 1,45 milliárd rubel befektetésével, és a nagy „trükk” a dologban, hogy nem használna nyugati gépeket: a flottája az orosz repülőgépipar jelenleg egyetlen komolyabb példányszámban gyártott típusából, Szuhoj Superjet S100-asokból állna, kezdetben hat géppel, és tizennégy Oroszországon belüli célállomással.

A megoldás: szankciótól mentes orosz géppel alakítani krími légitársaságot

Vagyis az orosz gyártású gépekkel kapcsolatban nem kell félni attól, hogy nyugati bérbeadók emelnek a tarifákon, illetve a bérbeadók által kijelölt biztosítótársaságok srófolnák fel az üzemeltetés költségeit.

Mivel a Pobeda sem tudott a Boeing 737-esekkel működőképessé válni, az új krími légitársaság indulásáig maga az Aeroflot repül Szimferopol és a külvilág között.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az Erdélybe induló Történelmi Székely Gyors zarándokvonatra és az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek