A sors olykor nem tudja mit akar
Fontos kiegészítés, hogy szisztematikus (azaz ismételődő) hibára ez nem vonatkozik, csak arra az esetre, amikor az egész elképzelés nem eleve rossz és reménytelen. Például amikor lehet tudni, hogy a gőzösös vonatot tológép továbbítja, a csühös csak dísznek van. Akkor lehet sejteni, hogy nem lesz füst. De nem az Orienten, aminek az utasait el kell kényeztetni egy kis füsttel. Örömmel láttuk a neten, hogy sokaknak sikerült gazdagon füstölő 424-est fotózniuk!
Csütörtök délután újra Budapestre érkezett Hegyeshalomból az Orient Expressz, és az előző menethez hasonlóan Kelenföldön trakcióváltás történt. Az addigi vonógép, az Aranycsapatmozdony helyett a 424.247-es gőzös vette át a helyet az impozáns vonat élén, a Taurus persze hátulról besegített neki a körvasúton a Nyugati pályaudvarig, a luxuskocsik energiaellátása és a szerelvény tömege miatt.
A gőzösöknek – ízlés kérdése, de – amúgy sem fekszik a napsütés, a nagy fekete testen jobban kijönnek a részletek borús időben. Esőben a legjobb. Borús időre most nem volt sok esély, napunkat csak néha takarta el pár percre egy-egy kósza felhő. Ilyenkor jön a bátor mentőötlet: fotózzunk teljes ellenfényben, nem érdekes, hogy tökéletesen minden látszódjon, sokkal inkább a vonat, a gőzös micsoda hangulata jöjjön át, akár sziluettben. Mindezt esetleg fekete-fehérben, hogy egy kis retróíze is legyen a dolognak.
Mi szükséges ehhez alapvetően? Hát hogy füstöljön, gőzöljön az a gőzös. A mozdony feletti impozáns fekete párnák minden vasútbarát, de még az egyszeri nézelődő szívét is megmelengetik, minden vasútfotós örül, ha ilyet sikerül ilyet fotóznia. A nagy terv pont ez volt: az Infoparknál lefényképezni, ahogy a 424-es repíti hosszú szerelvényét Kelenföldről Ferencvároson át a Nyugati pályaudvar felé. Itt a háttér is jól néz ki, kellően belezúmolva szépen uralják a budai hegyek a képünket. Fogtam is a legnagyobb gyújtótávolságú objektívemet, egy 200 mm-es Pentacont (ami a fényképezőgép 2x-es szorzója miatt máris 400-as!). Ez egy vintage lencse, mindent kézzel kell rajta állítani, így a rekeszt és az élességet. Nem egyszerű, pláne ilyen látószöggel, de megoldható. Amiért mégis inkább téli sport ez, hogy a napsütésben felforrósodó sín és zúzott kő fölött nagyon hullámzik a levegő, jócskán belerondítva a képünkbe. (A villamosos képek is ezzel az objektívvel készültek.)
Be is álltam a megfelelő helyre, amíg a gőzös elindult Kelenföldről, az erre járó mindenféle vonatokon gyakoroltam. Közben mellettünk a Garancsi-lakópark építkezésre kivonult egy csomó rendőr és bombaszakértő, így legalább a bombás hírünkhöz is lett friss illusztráció.
Mint a legutóbbi vonatnál, az Orient egyik kocsija most is a Keletibe ment, ezt a Nosztalgia M43 1001-es Kisdácsia hozta el Kelenföldről. Utána kisvártatva megjelent a gőzös is. A Tétényi út fölötti híd előtt gyorsfékkel megállt, milyen szerencse, akik a közelben várták, a megindulásnál olyat füstölt a Bivaly, mint egyébként öt másik úton összesen.
Hátha kitart, amíg elér hozzám... Nyilván nem. És itt utalnék vissza a cikk címére. Na, nagy duzzogva legyen egy kép az Aranycsapatmozdonyról is, lám, a 424-es megint füstöl, mintha nem lenne holnap – lásd első képünk. Na majd legközelebb, talán.
Végül hallgassunk zenét is!
* * *
Fotós kollégánk magánembereknek is vállal fotózást: esküvő, rendezvény, portré, családi képek műfajában keressék bátran Attilát az alábbi elérhetőségein!
Honlap: vorosattila.com
Facebook: Vörös Attila fotó
Instagram: vorosatil_ae
Mail: voriae@gmail.com
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!