A szombathelyi villamosvasút történetéből – 1. rész: A leghitelesebb tanú

Végh Dezső   ·   2015.10.03. 18:45
00kicsi01

A hatvankét éves korában, 2012-ben elhunyt szerzőnk mostani írása egy mini sorozat első fejezetként a több hónapos kutatómunkával kinyomozott, valódi kocsitörténetet mutatja be, eredeti újságcikkek idézésével, és néhány eddig megjelent, valótlan adat mellőzésével. Végh Dezső írásait terveink szerint folyamatosan közöljük, ezúton is köszönjük Balogh László segítségét, aki a megmaradt hatalmas anyagot feldolgozta. Balogh a szerzőről írt nekrológja itt olvasható.

Az első üzemnapon<br>(forrás: Kubinszky–Lovász–Villányi: Régi magyar villamosok, Budapest, 2000)

A leghitelesebb tanú az akkori napilap, a Vasvármegye. Egy kisvárosban, ahol összesen négy-öt kocsi alkotja a járműparkot, ott egy új kocsi üzembe helyezése mindig nagy esemény. Ebből kiindulva néztem végig a Vasvármegye című lap több évfolyamát, és nem is csalódtam.

A villamosvasutat 1897. június 4-én, délután két órakor adták át, miután Halásszi László miniszteri titkár vezetésével reggel kilenckor megtartották a műtanrendőri bejárást. Először 1600 méteres vonalhosszal, a város pályaudvara és a Kiskar utca között közlekedett a Neuhauseni Vagongyárban gyártott három, zöld színű motorkocsi. A szombathelyi pályaudvar ma is eredeti helyén áll, a „Kiskar utcza” elnevezésű végállomás pedig közvetlenül a műemléknek nyilvánított Püspöki palota mellett volt, szemközt a Perint patakkal.

Villamos a pályaudvar előtt, a korai időkben<br>(forrás: régi képeslap)

A beszerzett járművek formai felépítése eltért a megszokott magyar típusokétól. Az utastérben tizennégy ülő és hét álló, a vezetői peronon két ülő és négy álló, a hátsó peronon két ülő és hét állóhely volt. A vonal egyvágányú kivitelben, 1000 milliméteres, keskeny nyomközzel készült. Az eredeti vonal egyetlen kitérője a mai Savaria nagyszállóval szemben volt.

A Vasvármegye 1897. június 3-i száma a következőket írja. „A első kocsi a Kiskar utczától reggel öt, a vasúttól öt óra kettő perckor indul. A közlekedés esti 11 óráig tart. A vasút naponta 150 menetet végez.”

A következő cikk június 6-án jelent meg: „A műtanrendőri bejárás alkalmával a vonal bejárása 11 percet és hét másodpercet vett igénybe. A Széll Kálmán (ma Savaria utca, és a pályaudvart köti össze a Nagyszállóval – a szerk.) utcában 15 m, a többi utcában mérsékelt, a kanyarokban 6 km-es sebességgel. Ezek szerint az átlagsebesség 7 km/h, s a pálya legkésőbb 13 perc alatt végighaladható.”

(folytatjuk)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.