A világ leghosszabb járata a világ legnagyobb utasszállítójával

iho   ·   2014.05.09. 07:45
Qantas_A380_cim

A Qantas Airways bejelentette, hogy az év második felében, egészen pontosan szeptember végétől A380-asokat állít be a világ jelenlegi leghosszabb menetrend szerinti légijárata lerepülésére. A 13 ezer 800 kilométeres Dallas–Sydney-vonal azután lett a rekordere a leszállás nélküli légijáratoknak, hogy a Singapore Airlines tavaly leállította a maga Newark–Szingapúr és Los Angeles–Szingapúr repüléseit, ezeket a 15 ezer 300 illetve 14 ezer 100 kilométeres vonalakat a dél-ázsiai társaság A340-esekkel repülte.

Nagyobb hatótávolság, nagyobb befogadóképesség: egy ultrahosszú járat gazdaságosságának esélyei

Mint ahogy arról az iho/repülés is beszámolt, a Newark–Szingapúr-járat az Északi sarkvidéken át vezetett, és nem kevesebb mint tizenkilenc órán át tartott, a Los Angeles–Szingapúr pedig tizenhét óra volt. A gépek a különlegesen nagy hatótávolságú A340-500-as változatok voltak, de ezek is csak csökkentett hasznos teherrel tudták ezt a távot végigrepülni. A típuson szokásos több mint 300 utas helyett a vonalon használt gépek csak százra voltak székezve, igaz, kizárólag business-osztállyal, a jegyárak pedig igen borsosak voltak, egy oda-vissza út 8000 dollárba került. Azonban ezek az extrém jegyárak sem fedezték a járat költségeit.

A Qantas járata Sydney felől Dallas Forth Worth repülőterére 15 órán és 45 percen át tart. A 380-asok beállítása azt jelenti, hogy a kiajánlható utaskapacitás járatonként tíz százalékkal lesz nagyobb, mint a most használt 747-400-asokon, és az A380-as nagyobb hatótávolsága teszi lehetővé, hogy ezt a vonalat közbülső leszállás nélkül repülje a társaság. Most a Jumbók visszaúton leszállnak Brisbane-ben is, erre az A380-asoknak nem lesz szükségük.

Qantas-380-as Sidney repülőterén

A Qantas az American Airlines Oneworld-partnereként a texasi óriásreptéren sokféle átszállási lehetőséget biztosít utasainak további harminc amerikai, kanadai és mexikói élrepülőtérre, például az USA keleti partvidéke, New York és Boston felé. A Singapore ultrahosszú járataival szemben nyilván gazdaságosabb járatra van esélye a Qantasnak azzal, hogy hasonlóan hosszú távon jóval több fizető utast tud egy géppel repültetni a kétszintes 380-ason, mint ahogy azt a korábbi rekorder a 340-eseken tette. Ugyanakkor szintén a nagyobb befogadóképesség teszi lehetővé, hogy a heti hét járatot hatra csökkentsék.

Érdekes, hogy amikor tavaly a Singapore leállította a maga rekordjáratait és a Sydney–Dallas lépett elő a leghosszabbá, még azt tervezte a Qantas, hogy a 747-eseket ezen a vonalon a Dreamliner hosszabb változata, a 787-9-es váltja majd le.  Ez a gép azonban még nem állt szolgálatba, csak a 787-8-as, és az ausztrálok az első példányokat csak 2016-ban vehetik majd át. Egyébként is, a jelenlegi 747-400ER, amely szeptemberig repüli a járatot, 364 utas befogadására képes, ami magasabb utasszám, mint a 787-eseké, az A380 pedig négyszáz körüli fizető utassal repülheti végig a távot.

Lehet, hogy ez csak az első lépés: elrepül-e a Qantas óriásgépe akár az USA keleti partvidékére is?

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.