A világ öt legtelítettebb nemzetközi légiforgalmi útvonala
Meglepő, vagy sem: ezek közül kettő Egyiptom és Szaúd-Arábia között teremt kapcsolatot.
Kairó és Dzsidda között kilenc légitársaság napi harminchat járatot üzemeltet. A sorban a második a vietnámi Da Nang és a dél-koreai Szöul közötti útvonal, itt ugyancsak kilenc légitársaság verseng egymással. A Kairó–Rijád desztináció a harmadik, majd a Bangkok–Szöul és a Moszkva–Antalya járatok következnek.
A Covid utáni forgalom fellendülési folyamat közepette érdemes górcső alá venni a világ legversenyképesebb útvonalait. A statisztikák jellemzően az adott útvonalon repülő gépek összes ülőhelyére, vagy az utasszámra koncentrálnak. A most következő légiforgalmi adatösszesítést a Global Air Traffic Analytics 2022-re vonatkozó közlését tartalmazza – gondolhatnánk, a London–New York útvonal messze kiemelkedik a mezőnyből, ám ez nem így van! A British Airways, a Virgin, a Delta és az United helyett ugyanis a Saudia , a flynas és az Egypt Air a főszereplők, mivel két Egyiptom és Szaúd-Arábia közötti útvonal is helyet követelt magának a listán.
3 millió 233 ezer 411 ülőhely kilenc légitársaságnál
A Kairói Nemzetközi Repülőtér (CAI) és a dzsiddai King Abdulaziz nemzetközi repülőtér (JED) közötti a világ legforgalmasabb útvonala, és ezen a legnagyobb a légitársaságok közötti verseny is. A szaúd-arábiai Saudia ebből a piacból 53,8 százalékos részesedést hasított ki magának, a többi nyolc a maradékon osztozik; az egyiptomi főváros és a Vörös-tenger partján fekvő Dzsidda között napi harminchat járat közlekedik. A Saudián kívül a flyadeal, az Air Arabia, a FlyEgypt, az Egyptair, a Nile Air, az Air Cairo, a Nesma Airlines és a flynas repüli az útvonalat. Tavaly Kairó új repülőtere, a Nílustól nyugatra megépített Szfinx Nemzetközi Repülőtér is bekapcsolódott ebbe a forgalomba, 2023 júniusában például a szaúdi fapados flynas indított innen járatokat Dzsiddába, hetente háromszor, Airbus A320neóval.
2 millió 352 ezer 985 ülőhely kilenc légitársaság járatain
A második helyen a vietnami Da Nang Nemzetközi Repülőtér (DAD) és a dél-koreai Incshon Nemzetközi Repülőtér (ICN) közötti útvonal található. A kilenc légitársaság rivalizálásában a Vietjet dominál huszonnyolc százalékos részesedéssel a Jin Air, a Korean Air, az Asiana Airlines és a Vietnam Airlines előtt. Érdekességképpen közöljük a táblázatot, amelyből kiderül, az egyes társaságok milyen típussal repülik az útvonalat:
Légitársaság | Típus |
Jin Air | Boeing 777 |
Korean Air | Airbus A330 |
Asiana Airlines | Airbus A330, Airbus A32neo |
Air Seoul | Airbus A321 |
T'way Air | Boeing 737 |
Vietjet Air | Airbus A321 |
Vietnam Airlines | Airbus A321 |
Eastar | Boeing 737 |
Jeju Air | Boeing 737 |
1 millió 910 ezer 643 ülőhely nyolc légitársaságnál
A harmadik helyen ismét egy közel-keleti desztinációt találunk, jelesül a Kairói Nemzetközi Repülőtér (CAI) és a Rijádi King Khalid Nemzetközi Repülőtér (RUH) között létesítettet. Az útvonalon 2022-ben napi huszonöt járatot üzemeltetett nyolc légitársaság, élükön az Egyptairrel. A flynas ebben az esetben is újított, a Szfinxről heti háromszor repülve Rijádba. Az Egyiptom és Szaúd-Arábia közötti légiforgalmi piac jelentős és folyamatos bővülését több légitársaság is próbálja kihasználni, az Air Arabia, a flyadeal, az Egyptair, a Nesma Airlines, a Nile Air, az Air Cairo, a Saudia és a flynas 1 millió 910 ezer 643 ülőhelyet kínált a 8518 különböző járat.
1 millió 21 ezer 356 ülőhely nyolc légitársaság jóvoltából
A thaiföldi Bangkok Suvarnabhumi Nemzetközi Repülőtér (BKK) és a dél-koreai Incshon között nyolc légitársaság volt jelen, átlagosan napi nyolc járattal. Tavaly azonban két további légitársaság is belépett erre az útvonalra. A tízek: Jin Air, Air Busan, Korean Air, Asiana Airlines, Thai Airways, a T'Way Air, AirAsia, Air Premia, Eastar Jet és Jeju Air. Az Air Premia 2023 áprilisában csatlakozott a szektorhoz egy Boeing 787-essel. Mivel a várospár népszerűsége egyre csak nő, egyes légitársaságok a járatsűrítés mellett döntöttek. A Korean Air például 2023 végén napi két útvonalpárral, háromról ötre (!) bővítette szolgáltatását.
994 ezer 202 ülőhely nyolc légitársaságnál
Az ötödik helyen a moszkvai Seremetyevói Nemzetközi Repülőtér (SVO) és az Antalya Airport (ATY) közötti járatok kapacitása áll. Az elmúlt években a Török Riviéra népszerűsége részben a török líra gyengélkedése, részben a vízumkényszer eltörlése miatt rendületlenül nőtt az oroszok körében. Mivel Törökország nem követeli meg az oroszoktól a vízumot, sok hadköteles korú férfi utazik az országba, hogy elkerülje a katonai szolgálatot. Az Aeroflot és a Turkish Airlines naponta repül a két város között. A forgalom nyaranta lendül fel, amikor a Rosszija és az S7 Airlines mellett charter légitársaságok is repülik az útvonalat.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!