Airbus A330: nagyobb súly, nagyobb hatótáv

iho/repülés   ·   2012.07.09. 14:00
cim

Az európai gyártó népszerű 330-as kéthajtóműves szélestörzsű típusának új, megnövelt felszálló súlyú változatát ajánlja, közvetlen versenytársaként a Boeing bizonyos típusainak – jelentették be Farnboroughban, a kétévenkénti repülőszalon első napján.

A 240 tonnás kapacitást először a 330-as legnagyobb, 300-as modelljére fejlesztik, de hasonlóan megnövelik majd a felszállósúlyát a 200-asnak és a 200-as teherszállító változatának, a 200F-nek.

A 240 tonnás A330-300-as 400 mérföldel nagyobb hatótávolságra lesz képes, mint a mostani 235 tonnás, tehát 300 utassal, öt tonna plusz terheléssel 5950 mérföldet, 11020 kilométert teljesít majd. A 240 tonnás A330-200-as nyeresége plusz 270 mérföld hatótávolság, ami azt jelenti, hogy 246 utassal 7050 mérföldet, 13060 kilométert tud majd repülni. Mindkét modellnek az ígéretek szerint javulnak az üzemeltetési mutatói, mert finomítanak az aerodinamikai kiképzésen és javítják a hajtómű paramétereit is.

Lehet, hogy a Garuda megrendelt 300-asai is már megnövelt felszállósúlyú változatok lesznek? <br>(fotók: Airbus)

A 240 tonnás A330-300-as 2015 közepén állhat szolgálatba, és olyan járatok teljesítésére lesz képes, mint a London-Tokió, Frankfurt-Fokváros, Peking-San Francisco vagy Los Angeles-Dublin. Az eredeti, 1992-ben kibocsátott, még csak 212 tonnás változathoz képest ez a gép 2000 mérfölddel, vagyis 3700 kilométerrel tud többet.

John Leahy, az Airbus operatív főnöke sajtótájékoztatóján az A330-ast kategóriájában minden idők legsikeresebb gépének nevezte, amely „hasonló hatótávolságon repül, ugyanakkor 15 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint egy B777-200ER egy 1800 mérföldes vonalon.” (A szerk. megjegyzése: a rendelkezésre álló táblázatok szerint a Boeing 777-200ER nem 1800, hanem 6-7000 mérföldes vonalakon repül, 3-400 utassal, nagyobb távokra optimalizált üzemeltetési paraméterekkel.)

Érinti a fejlesztés a teherszállító variánst is

Mint az Airbus közleményéből kiderül, az A330-as megnövelt felszállósúlyú változatát az európai gyártó a kompozitépítésű Boeing 787-es költséghatékonyabb alternatívájaként reklámozza: „sok útvonalon” járatonként alacsonyabb üzemeltetési költségekkel. Ez a 787-esnek szánt kihívás nyilván válasz arra is, hogy a most kezdődő Farnborough-i repülőszalon egyik újdonsága ezalkalommal nem az Airbusok már többször látott repülése, hanem a Boeing 787-esének légibemutatója lesz.

Kapcsolódó hírek