Airbus-gondok, Boeing-bajok

iho/repülés   ·   2012.02.09. 10:23
torzs_cim

Az európai repülésbiztonsági hatóság, az EASA kiterjesztette korábban kiadott légialkalmassági előírását a korai építésű A380-asokról a típus valamennyi példányára.

Mint korábban beszámoltunk róla, a Szingapúrban más okokból kényszerleszállt Qantas-óriásgép szárnyában a borítást tartó L alakú idomok rögzítésénél találtak hajszálrepedéseket. Az ekkor kiadott repülésbiztonsági dokumentum azonban csak az elsőként legyártott és átadott gépekre vonatkozott. Azokat a példányokat, amelyek januárig 1300 és 1799 repülési ciklus között teljesítettek, hat héten belül vagy 84 repülési ciklus lerepülése után kellett, hogy megvizsgálják. Azokat a gépeket, amelyek 1800 ciklusnál többet teljesítettek, négy nap vagy 14 ciklus elteltével már vizsgálat alá kellett vonni.

Az EASA most kiadott légialkalmassági előírása azonban most már valamennyi gépre vonatkozik, miután úgynevezett 2-es típusú hajszálrepedéseket is felfedeztek a szárnyak belsejében. A vizsgálat és a javítás metodikája ugyanaz, mint az előzőleg kiadott „airworthiness directive” (AD) előír.

(fotó: Somogyi-Tóth Péter legifotok.hu)

Az Airbus mostani közleményéből kiderül azonban, hogy a borítástartók körüli repedések javítására idén nyárra megtörténik egy „hosszú távú” javítási eljárás is, amiből következik, hogy a mostani ideiglenesnek tekinthető. Ugyanakkor a gyártó közleménye szerint a probléma továbbra sem befolyásolja a 380-asok biztonságos üzemeltetését.

Mint azt korábban szintén jeleztük, a hiba az Airbus vizsgálatai szerint gyártáskor keletkezett, a szárnyborítás rögzítésekor terhelték túl a borítást tartó elemeket, illetve azok szegecseit.

(fotó: Boeing)

Közben a Boeing is szembe kell, hogy nézzen a maga újabb gyártási problémájával: a 787-es Dreamliner törzse hátsó szekciójának rögzítésénél találtak hibás alátéteket néhány gépnél. A Boeing utasszállítókat gyártó részlegének vezérigazgató-helyettese, Randy Tinseth blogjában azt írja, hogy nincs repülésbiztonsági probléma, és a hiba gépenként napok alatt orvosolható, az előírt karbantartások alkalmával.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.