Ajtó helyett liftet a gépre!

iho/repülés   ·   2012.04.03. 17:30
cim

A polgári teherszállító gépek piacán régi hagyomány az utasszállítóknak már öreg vagy költséges, de még jelentős üzemidő-tartalékkal rendelkező repülőgépek újrahasznosítása. Az átalakítás egyik legdrágább pontja a törzs átalakítása, melynek során a törzs első részébe egy nagyméretű tehertérajtót illesztenek be. Ennek segítségével tölthető meg aztán konténerekkel és raklapokkal a repülőgép törzsének felső része, a volt utastér helyén kialakított tehertér.

A gép alsó, az utasszállítóknál is alaposan kihasznált (a poggyász mellett a szélestörzsű gépeknél jelentős mennyiségű teheráru szállítására is alkalmas) alsó tehertároló részek már nem igényelnek különösebb beavatkozást. Az átépítési programokra remek példa a Boeing 747-400-asok átépítése, ahol az utasszállítók Boeing Converted Freighter (BCF) típusjelzéssel kapnak új életet.

A 340-es ígéretes gépe volt a gyártónak, de a kéthajtóművesek kiszorították a piacról <br>(fotók: Airbus)

Az LCF Conversions most egy költséghatékonyabbnak ígérkező átalakítást kínál. Ebben elmaradna a drága tehertérajtó-beillesztés, helyette egy emelőszerkezet továbbítaná a már meglévő alsó tehertérajtókon keresztül jutó konténereket a gép felső részébe. A cég számításai szerint még a két, első és hátsó teherlifttel is olcsóbban oldható meg egy volt utasszállító átépítése, mint ha a megszokott módon törzskeret-modifikációval történne az átalakítás. A cég eredetileg elsőként a Boeing 777-200-as típust választotta ki, de ez a változat még mindig eléggé költséghatékony utasszállító ahhoz, hogy ne ücsörögjenek nagy számban, olcsón beszerezhetően leállítva, átalakításra várva a különböző repülőgép-tárolókban.

A választás inkább egy négyhajtóműves típusra, az Airbus A340-300-asra esett, s most keresik az első, a kifejlesztést és tesztelést finanszírozó megrendelőt a programhoz. A cég számítsa szerint az utasszállító „beliftezve” alkalmas lenne 60 tonnánál nagyobb hasznos terheléssel 5000 mérföldnél (9260 km-nél) is nagyobb távolságot lerepülni. A „gyári” A330-200F teherszállító gép 70 tonnával 4000 mérföldet (7400 kilométert) képes megtenni. Nemrég az Airbus bejelentette, hogy a szingapúri ST Aerospace vezetésével saját átépítési programot indít, melyben utasszállító A330-200-asokból, majd később -300-asokból lesz teherszállító repülőgép.

Még vannak új gépek a gyártósoron, de nincs új megrendelés a 340-esre

Az LCF Conversions vezetője, az Airbus A300-as és a Boeing 747-400-as átépítési programokban tapasztalatot szerzett Cliff Duke szerint kellő érdeklődés és persze tőke esetén 12 hónap alatt befejeződhet a prototípus átépítése és a szükséges engedélyek, bizonyítványok beszerzése. A tervek most értek el egy olyan állapotba, hogy már érdemes partnerek bevonásával kísérletezni. A számítások szerint az A340-300-asok már 15 millió dollártól megvásárolhatóak, s igazán senki nem használja már a leállított gépeket semmire, így az Airbus sem tervezi „cargosításukat”. A típus nagy hátránya a négy hajtómű és az ezzel járó, nagyobb fogyasztás és üzemeltetési-karbantartási költség.

A szélesttörzsűek, így a 340-es alsó tehertere is igen tágas

Az LCF szerint ha a Seattle-ben működő ACE Corporation terveit és az Ancra International alacsony tömegű rakománymozgató rendszerét felhasználva építik át az A340-300-ast, akkor egy példány hat hetes konverziója körülbelül 6,5 millió dollárba fog kerülni csupán. A gép volt utasterének padlózatát sem kell megerősíteni, így is elbír mintegy 40 tonnányi terhet, míg az alsó, gyárilag is tehertérnek készült rekeszekbe további 39 tonna férhet el maximum. A módszer hátránya közt említhető a berakodható konténerek méretének korlátjai: az alsó tehertérajtókon keresztül legfeljebb 163 centiméter magas konténer helyezhető be, ami jelentősen kisebb, mint a hagyományos, nagyméretű oldalsó ajtókon berakodható konténerek magassága. A fejlesztők szerint a gép teljes ki- és bepakolása befejeződhet csupán 75 perc alatt.

Kapcsolódó hírek