Aki feltartóztatta a vasúti kocsikat a szovjet határon; Bárány István halálára

iho.hu   ·   2024.07.22. 12:10
Bárány István

Életének 88. évében elhunyt Bárány István vasutas, a Mávtranssped egykori vezérigazgatója, a hazánkban az elsők között induló magánvasút, a CER Zrt. egyik létrehozója, a társaság felügyelőbizottságának elnöke.

Bárány István a nógrádi Varsányban született 1936. november 28-án. Érettségi után jelentkezett a vasútnál, ahol előbb raktári munkásnak vették fel, később pedig fékezőként dolgozott. Vasútszakmai tanulmányait a Vasútforgalmi és Kereskedelmi Tisztképző Intézetben kezdte. A végzést követően oktató-, majd vezénylőtisztként, később kereskedelmi vezetőként szolgált a MÁV és a GYSEV szolgálati helyein. Lépkedve a hivatali ranglétrán osztályvezetői, később főosztályvezető-helyettesi pozíciót töltött be. Időközben megszerezte a szakközgazda, valamint a nemzetközi szakközgazda diplomákat és a doktori címet is. Az ezt követő időszakban is változatos beosztásokban dolgozott: volt tanácsadó, személyszállítási és árufuvarozási osztályvezető, kereskedelmi főosztályvezető-helyettes, a MÁV-nál kereskedelmi vezérigazgató-helyettesként dolgozott, mielőtt az annak idején a belföldi és nemzetközi vasúti árufuvarozás segítése létrejött, alapvetően a kelet-európai piacok kiszolgálására törekvő Mávtranssped vezérigazgatója lett.

Pályafutása során rendre alkotott, létrehozott valamit, szeretett a felmerülő problémák megoldásával foglalkozni. Utóbbiak körébe tartozott egy huszonöt évig fennálló bonyodalom rendezése. Abban az időben a Szovjetunióból szállítottak hűtött árut Jugoszláviába, és a szerződés betűje szerint a fuvardíjon kívül az interfrigo vagonokért használati díjat is fizetni kellett. A szovjet fél azonban nem akarta elismerni a kocsihasználati díjat, politikai okok miatt pedig magyar részről nem is tartották szükségesnek bolygatni az ügyet. Bárány azonban a  sarkára állt, határidőt szabatott a díjat rendezésére, ám a szovjetek nem reagáltak. A hallgatásra a válasz: a határidő lejárta után Csapnál megállították a szállítmányt. Miután már száz kocsi torlódott fel a határon, a szovjet vasúti minisztérium és a magyar közlekedési minisztérium moszkvai megbeszélésen negyvennyolc órán belül rendeződött a helyzet.

Amikor az uniós csatlakozást követően megnyílt a pálya a magánvasút-társaságok előtt is, Bárány István a CER Horváth László, a cégcsoport tulajdonosa melletti megálmodójaként, majd vezetőjeként igazolta, az államvasutaknál szerzett tapasztalatokat a piaci viszonyok között is kiválóan lehet kamatoztatni.

Bárány István munkája elismeréseként számtalan díjat, kitüntetést kapott, 2011-ben kiérdemelte a Sipos István-díjat, nyolcvanadik születésnapján réztáblába vésték, hogy a CER 610 102-es Transmontanája az ő nevét viseli, 2020-ban pedig a köztársasági elnök a Magyar Arany Érdemkereszt polgári tagozata kitüntetést adományozta neki.  

Az elhunyt temetéséről később intézkednek.

(fotó: LAC Holding Zrt.)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek