Aláírások a kerékpárosbarát Kossuth Lajos utcáért

iho/zöldút   ·   2012.04.27. 11:10
kiskep

Budapest büszkesége lehetne a Belvárost keresztülszelő Kossuth Lajos utca. Sajnos ma az ország szégyene: a gépkocsik uralják, eltűntek az utcáról a sétáló, nézelődő, beszélgető városlakók. A Levegő Munkacsoport pénteken levelet adott át Tarlós István főpolgármester képviseletében Vitézy Dávidnak, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatójának, melyben sürgeti, hogy a belváros 2013-ban esedékes átalakítása során használja ki a lehetőséget arra, hogy a Kossuth Lajos utca és a Rákóczi út ismét a városlakóké legyen: gyalogos- és kerékpárbarát módon épüljön át.

A Budapest Szíve Program második ütemében, 2013-ban átépítik a Ferenciek terét. Szintén jövőre kerül sor a Kossuth Lajos utca burkolatának felújítására és egyúttal a buszsáv középre helyezésére, sőt a Rákóczi út burkolatfelújítását is 2013-ra tervezik. Mindez együtt kiváló alkalom arra, hogy a Kossuth Lajos utcát és a Rákóczi utat is alkalmassá tegyük a sétálásra, a békés szemlélődésre, a kerékpározásra.

Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke a Főpolgármesteri Hivatal előtt várakozik, hogy átadja Vitézy Dávidnak azt a molinót, amelyen jelképes érvényű támogató aláírásokat gyűjtöttek a Critical Mass kerékpáros felvonuláson a Kossuth Lajos utca gyalogos- és kerékpárosbarát területté alakításához<br>(fotó: MTI/Máthé Zoltán)

A Levegő Munkacsoport levelében arra kéri a főpolgármestert, hogy haladéktalanul tegyen lépéseket annak érdekében, hogy ezen az útvonalon kerékpársáv kialakítása és járdaszélesítés céljára adjon át egy-egy – a forgalomszámlálások szerint amúgy is nélkülözhető – autóközlekedési sávot, így Budapest csatlakozhasson azokhoz az egyre szaporodó  nagyvárosokhoz, amelyek belvárosaikat visszaadták az embereknek!

Kidolgozták már a szakemberek a módját a gyökeres változtatásnak, azonban a megvalósításhoz mindeddig hiányzott a politikai akarat. Az ügyben tartott egyeztetések tapasztalata azt mutatja, hogy a politikai akarat hiányát nem szakmai érvekben, hanem az esetleges ellenzőktől való félelemben kell keresni. Ellenzők nyilván vannak és lesznek, de az ellenvélemények leszerelhetők, ahogy az történt a világ sok városában, ahol – akár autópályákat is lebontva, ellenvélemények kereszttüzében – visszaadták a belváros főutcáját a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak. A megvalósítást követően a lakosság túlnyomó többsége mindenütt helyesnek ítélte a döntést – írja közleményében a Levegő Munkacsoport.

Petíciójukat, a Tarlós Istvánnak szóló levelet és az aláírásokkal teli molinót a főpolgármester nevében Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója vette át, aki arról tájékoztatta a sajtót, hogy el fogják készíteni a Levegő Munkacsoport javaslatainak megfelelő tervváltozatot is. Hangsúlyozta, hogy a kérdésben politikai döntésre van szükség.

Lukács András petíciót és nyílt levelet ad át Vitézy Dávidnak

„Minden olyan adat, amely az elmúlt években készült, elavultnak tekinthető, mert megváltoztak a forgalmi viszonyok Budapesten” – tette hozzá a BKK vezérigazgatója. – „A benzinárak emelkedése és a várható forgalomcsillapítási intézkedések is indokolják, hogy újra modellezzük, mekkora forgalmi kapacitással is kell rendelkeznie a Kossuth Lajos utcának. Ezen a nyáron elvégezzük a számításokat, és jövőre meg lehet hozni a döntést.”

„Hamarosan elindul a Március 15. tér átépítése, méghozzá olyan módon, amely akár a kerékpársávos verzióhoz is passzol. 2013-ban kezdődik a Ferenciek tere átépítése, az első lépésben a buszsáv középre fog kerülni a Kossuth Lajos utcán és az Erzsébet hídon, a Ferenciek terét visszaadjuk a gyalogosoknak, megszűnik a közúti aluljáró. Mindez lehetőséget ad a belváros humanizálására – ehhez hozzátartoznak a biztonságos kerékpárutak is, valahogy úgy, ahogyan most az Andrássy úton is átalakul a kerékpársáv. Ahol csak lehet, hasonlókat szeretnénk építeni a jövőben is” – mondta Vitézy Dávid.

Kapcsolódó hírek