Újabb állami pénzek a Taromnak – a Wizz-vezér óv és tiltakozik

iho/repülés   ·   2022.05.08. 09:00
44648438_10155722873512483_2467542983105314816_n

Az Unió a járvány veszteségei miatt lazított a támogatási feltételeken, de Váradi szerint a Tarom és a Blue Air csak a kormánypénzek révén képesek elkerülni a csődöt.

1,9 millió euró állami támogatást kap a román nemzeti légitársaság, adja hírül a kolozsvári Krónika. Sorin Grindeanu közlekedési miniszter szerint az Európai Bizottság néhány nappal ezelőtt úgy ítélte meg, hogy a segítségnyújtás összhangban áll az EU szabályozásával és jóváhagyta azt. Az 1,9 millió eurót a 2020. július 1-je és december 31-e között a pandémia miatt keletkezett károk fedezésére használhatja a Tarom.

(fotók: Tarom)

Emellett az EB megvizsgál egy másik, szintén a Tarom által benyújtott igénylést mintegy 85 millió euróra vonatkozóan, amelyet átszervezési támogatásként hasznosítana a vállalat – áll Grindeanu bejegyzésében.

A hírekre legkeményebben a Wizz Air vezérigazgatója, Váradi József reagált, aki korábban az Európai Unió Bíróságánál próbált megóvni egy korábbi, 36,6 millió eurós állami támogatást. A testület asztalán van még a Wizz Air egy másik tiltakozása, amelyet a Taromnak 2020 őszén nyújtott 19,3 milliós állami támogatás miatt adott be. A magyar fapados társaság óvással élt a Blue Airnek folyósított állami támogatás ügyében is, amiről szintén az Európai Unió Bíróságának kell döntenie.

Váradi szerint mindkét légitársaság a csőd felé tart, ezt egyébként a Wizz vezérigazgatója 2018 óta jósolja. Kétségtelen, emlékeztet rá a maszol.ro, hogy az állami légiforgalmi vállalat 2008 óta folyamatosan veszteséggel működik, 2020 végén az adósságállománya meghaladta az 1 milliárd lejt, és az elmúlt évek történetét jónéhány vezetőváltás is tarkította.

Ugyanakkor most elég nehéz szétválasztani, mi az az állami támogatás, amit az eredeti uniós versenyszabályok általában tiltanak, és mi az, ami engedélyezett, de elbírálás alá esik. A covid-járvány miatt az Európai Bizottság lazított a feltételeken, amelyek alapvetően arról szóltak, hogy a légitársaságok csak a fejlesztésre, modernizálásra, szerkezeti átalakításra kaphassanak az adott államtól pénzt, mert ezek a tőkeinjekciók a jövőbeni gazdaságos működést célozzák, és tiltotta a napi működésre, fenntartásra, üzemeltetésre nyújtott állami támogatást – ez utóbbi feltételt oldotta fel a Bizottság a járvány okozta nehézségekre hivatkozva, noha a kontinens nagy – nem állami, nem nemzeti - légitársaságai, főképp a diszkontok élénken tiltakoztak ez ellen, merthogy ők semmiféle támogatásra nem számíthattak az kormányok felől.

A Taromnak szánt kormánypénzek tehát ebben a pillanatban, amíg az uniós feltételek lazábbak, kaphatnak zöld jelzést Brüsszeltől. Váradi ezzel együtt nem ért egyet a versenyhelyzetet torzító támogatásokkal. – Jelentős veszteségeink voltak a járvány két évében, de a fizetőképességünk nem sérült. Jelenleg a Wizz Air az egyetlen légitársaság Romániában, ami naprakész a kifizetések terén, mindenkit kifizettünk, a járvány idején is, a hatályos szerződések alapján. A többi légitársaság nem fizeti a beszállítóit, mivel technikai csődben vannak, de kormány- és állami támogatásokkal életben tartják őket – nyilatkozta a Wizz-vezér.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

Jönnek vissza az óriások!

iho/repülés   ·   2022.06.30. 09:00

A járvány óta több, mint száz A380-ast állítottak ismét forgalomba. Sir Tim Clark: legyen az új típus kétszer akkora, mint a Superjumbo, de legyen könnyebb, gyorsabb, olcsóbban és tisztábban üzemeltethető…