Alstom-Bombardier emeletes motorvonatokat vehet az SNCB

iho   ·   2015.02.01. 08:45
400px_sncb_emeletes

Az összesen hárommilliárd euró értékű járműbeszerzés kulcsfontosságú része az SNCB 2013 és 2025 közötti beruházási programjának, amely a növekvő igények miatt elsősorban a kapacitás növelésére fektet hangsúlyt – írja az International Railway Journal.

Az összesen akár ezer kocsinyi kétszintes szerelvényről szóló tenderkiírás alapján a motorvonatok üzemi sebessége el kell, hogy érje a kétszáz kilométer per órát. A vonatoknak két áramnem (három kilovoltos egyenáram és 25 kilovolt 50 hertzes váltóáram) alatt is tudni kell üzemelni, továbbá fel lesznek szerelve ETCS-sel, amelyet a vasúttársaság az összes járművére fel akar telepíteni 2023-ra, Belgium európai vasútforgalmi rendszerekre (ERTMS) vonatkozó programjának részeként.

A belga közlekedési miniszter, Jacqueline Galant azonban arra hívta fel a figyelmet, aláírt szerződés még nincs, mivel a tenderre szintén jelentkező Stadler fellebbezést nyújtott be Belgium legfelsőbb bíróságán. További kérdések merülnek fel a finanszírozás kapcsán is, mivel az SNCB várhatóan jelentős megtakarításokat akar véghezvinni a 2019-ben kezdődő ötéves költségvetési időszak során.

Az SNCB ezer kocsinyi kétszintes villamos motorvonatot venne az Alstom és a Bombardier konzorciumától, a véglegesítésre azonban még várni kell és a gyártás helye sem biztos még. A vasúttársaság a felektől korábban már vásárolt emeletes kocsikat, az M6-os sorozatot, amely a felvételen látható<br>(fotó: Railway Gazette)

A január 23-i bejelentést követően aggályok merültek fel a Bombardier brugge-i üzemegységének jövőjével kapcsolatban is, amely a jelentések alapján elégséges megrendelés híján hamarosan akár le is állhat. Az üzem ügyvezető igazgatója, Johan van den Bussche szerint az év derekára elkészül az SNCB-nek a Siemens megbízásából gyártott kétszázadik villamos Desiro-szerelvény, valamint az utolsó, kétszázhuszadik brüsszeli Flexity Outlook villamos is. Habár a gyártósoroknak még lesz dolguk a De Lijn városa által rendelt, negyvennyolc Flexity 2 villamos készre szerelésével (amelyek hegesztett acélszerkezetét a Bombardier bautzeni üzeme gyártja), és annak várható, további negyven szerelvényre szóló opciójával, ez a mennyiség nem elég a körülbelül hétszáz dolgozó állandó alkalmazásához. Így várhatóan körülbelül százötven dolgozót csoportosítanak át a Franciaország északi részén, Crespinben található üzembe, valamint hasonló nagyságú munkaerőt vesznek kölcsön helyi vállalatok is Brugge-ből.

Az SNCB jelenleg hatszázharminc M5 és M6 sorozatú emeletes kocsival rendelkezik, amelyek mozdonyvontatású szerelvényekként közlekednek. Utóbbiakat szintén az Alstom és a Bombardier konzorciuma építette Brugge-ben 1999 és 2011 között. A tender előírja, hogy az új motorvonatoknak kompatibilisnek kell lenniük az M6-os szerelvényekkel. A vasúttársaság az új vonatokkal a negyvennégy, a ’70-es évek második felében gyártott, AM75/76/77 sorozatú, négyrészes villamos motorvonatát, valamint az 1980-as évek elejéről származó, M4 sorozatú kocsikból és 27-es sorozatú mozdonyokból álló, mára korszerűtlenné vált szerelvényeket szeretné nyugdíjba küldeni. Az egyszintes vonatok helyére kerülő modern, emeletes szerelvények jelentős kapacitásnövekedést jelentenek majd az érintett vonalakon.

A Bombardier emeletes szerelvényeinek kiválósági központja Görlitzben található, a járművekhez a forgóvázak a gyártó siegeni üzeméből érkezhetnek majd. Ha a megegyezés hivatalossá válik, az első szerelvényeket várhatóan 2017-ben veheti át az SNCB, a keretszerződés utolsó lehívható járművei 2025-ben készülhetnek el – adja hírül a Railway Gazette.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek