An–70: kezdődhetnek végre a tesztrepülések

iho/repülés   ·   2012.03.31. 14:00
nyito

A négy turboprop hajtóműves, teljesítményét tekintve az A400M és a C–17 Globemaster III-as között elhelyezkedő katonai teherszállító gép repülési tesztprogramja már 2012-ben elkezdődhet, mondta el a Kommerszant-Ukraine újságírójának kérdésére Anatolij Szerdukov orosz védelmi miniszter, miután tárgyalt ukrán kollégájával, Dmitrij Szalamatinnal. „Folytatódik az AN–70-es sorozatgyártásra felkészítése, míg a közös tesztprogram 2012-ben elkezdődik”, tette hozzá az orosz védelmi tárca vezetője.

Talán már a fényes jövő felé repül az An–70-es <br>(fotó: metalstorm-tech.deviantart.com)

Azt már Alexander Keeva, az Antonov elnökhelyettese mondta el, hogy a történések igazán az elmúlt hónapokban pörögtek fel. A gyárat meglátogatta egy, a két ország védelmi minisztériumainak képviselőiből álló orosz–ukrán küldöttség, melyet az Orosz Légierő parancsnoka, Alexander Zelin tábornok vezetett. Keeva szerint az Antonov vezetőségével folytatott tárgyalások során „sikeresen elhárultak az eddig fennálló akadályok”, így a gépek szükséges áttervezése és a tesztprogramok lefolytatása után kezdődhet a típus közös sorozatgyártása. Ukrajna esetében ez természetesen az Antonov repülőgépgyárat jelenti majd, míg Oroszország egyelőre nem határozott még arról, hogy hol zajlik majd az orosz sorozatgyártás.

Remélhetőleg valóban pont kerül ennek a több mint húszesztendős történetnek a végére. A két ország összefogása is érthető, hiszen az An–70-es programot már a Szovjetunió összeomlását követően is a két ország közösen vitte tovább. Oroszország 72, míg Ukrajna 28 százalékot kapott a projektből és persze annak költségeiből is. A számítások szerint a két ország eddig összesen már több mint ötmilliárd dollárt költött a programra. A projektből Oroszország hátrált ki még 2006 júliusában, s ekkor gyakorlatilag leálltak a munkálatok. Az újrakezdés 2009 augusztusában történt, s ekkor állapodtak meg egyrészt a katonai szállítógépnek szánt An–70-es, másrészt a civil piacnak kínálandó An–70T, illetve a Motor Szics által kifejlesztett Progressz D–27 turboprop hajtóművek sorozatgyártásáról. Ekkor Oroszország 80,9 millió, míg Ukrajna 59,7 millió dollár befektetését vállalta 2012-ig.

Az egyetlen, immár orosz tulajdonú An–70-es proto <br>(fotó: wikimedia.org)

2010 végén viszont Ukrajna állította le a projekt ukrán finanszírozását, mert a védelmi tárca nem tartotta sürgősnek a szállítógép kifejlesztését és ukrajnai hadrendbe állítását. Ez az állapot viszont már csak 2011-ig állt fenn, ekkor meggondolták magukat az ukrán illetékesek. Ezalatt viszont Oroszország – ha csökkentett üzemmódban is, de – folytatta a projekt támogatását és megvásárolta az egyetlen An–70-es prototípust is, illetve szerződést kötött egy újabb gép legyártására. Most Alexander Keeva szerint az ukrán védelmi tárca biztosítani fogja ukrán részről is a program folytatásához, így a tesztrepüléshez és a sorozatgyártás megkezdéséhez szükséges forrásokat.

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.