ANA: egyfolyosós gépek az Airbustól, szélestörzsűek a Boeingtól

iho   ·   2014.08.03. 13:45
cim_ana

Két, korábban szándéknyilatkozatok formájában már nyilvánosságra hozott nagy üzletet véglegesített a második legnagyobb japán légitársaság a konkurens gyártókkal: az Airbus gépeivel frissíti a rövid- és közepes hosszúságú flottáját, a Boeing utasszállítóival a hosszú távú hálózat gépparkját.

Típusokra és altípusokra lebontva: az All Nippon fix szerződést kötött hét A320neo és huszonhárom A321neo megvásárlására, és ezzel a keskenytörzsű modernizált, újrahajtóművezett gépcsalád első japán vevője lett. A gépek leszállítása 2016-ban kezdődik.

A 320neo a keskenytörzsű flottát frissíti már 2016-tól (illusztráció: Airbus)

A példányokat PW1100G-JM hajtóművekkel szerelik fel, ami azért nem meglepő döntés, mert a Pratt & Whitney új GTF-családjának programjában a Kawasaki és a Mitsubishi részvételével alakult konzorcium, a Japanese Aero Engines Corporation (JAEC) huszonhárom százalékkal részesedik, ez a partner felelős a ventilátor-fokozatért, a kisnyomású kompresszorért, és még több más fontos részegységért. Ilyen hajtóművekkel szerelik a neo-család most készülő legelső példányát is, amelynek első felszállása ebben a negyedévben várható.

A szélestörzsű kategóriában az All Nippon Airways (további) tizennégy hosszabb Dreamlinert, azaz 787-9-est, hat most gyártásban lévő 777-300ER-t, vagyis a kéthajtóműves szélestörzsű nagyobb hatótávolságú változatát, illetve a továbbfejlesztett változatból húsz 777-9X típusú utasszállítót vásárol a most véglegesített szerződések szerint. Az ANA az amerikai óriásvállalat elnöke, Ray Conner szerint kitüntetett partner, több fontos típus kibocsátója, a tavaly útjára bocsátott 777X rendelésállománya pedig ezzel a szerződéssel háromszázra emelkedett.

Ilyen lesz a japán társaság színeiben a 777X

Ami a 787-eseket illeti, amelyek legelső példánya 2011-ben ugyancsak az ANA színeiben állt szolgálatba, a japán légitársaság a típus legnagyobb felhasználója, összesen nyolcvan megrendelt géppel. Ezek közül már huszonkilenc áll kék–fehér színekben szolgálatban, a hátralévő ötvenegy leszállítandó példány többsége, negyvenhárom gép a hosszabb 9-es változat.

Ennek a típusnak a kapcsán hangzott el egy újabb rövid bejelentés az ANA részéről: a japán társaság a jelek szerint valóban beelőz, és ugyan csak két nappal, de megszerzi a 787-9-es szolgálatba állításának elsőbbségét. Mint arról beszámoltunk, a hat méterrel hosszabb, nagyobb teljesítményű és más újdonságokkal is felszerelt altípus első két példányát az Air New Zealand majd az All Nippon vehette át, először az új-zélandiak, és a napokban a japánok. Az ANA ugyanakkor sietett közhírré tenni, hogy a 787-9-es esetében is ő lesz az első légitársaság, amely utasokat szállít vele, miközben a fejlesztés során végig az új-zélandi cég szerepelt kibocsátóként. Az ANZ rossz néven is vette a japán konkurencia lépését, és közleményében leszögezte, mégis csak övé az elsőbbség, hiszen a gépet már augusztus 9-én beállítja, igaz, egyelőre eseti jelleggel, az Auckland–Sydney vonalon.

Az ANA első hosszú Dreamlinere

Ehhez képest a japánok válasza csak annyi volt, hogy megjelentették a menetrendjükben a 787-9-est, mint amely augusztus 7-én, vagyis két nappal az új-zélandiak első járata előtt, már forgalomba kerül a Tokió–Fukuoka és a Tokió–Matsuyama vonalon. A japánok épp azért képesek megelőzni az új-zélandiakat, mert számukra az alapkonstrukció a légitársaságok közül a leginkább ismert és „bejáratott”, míg az ANZ, más új üzemeltetőkhöz hasonlóan, hosszabban kell, hogy felkészüljön a gép korábbi típusokéhoz képest eltérő rendszereinek kezelésére, a földi kiszolgálásra.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek