Árat emel a német vasút

iho/vasút   ·   2017.10.23. 13:45
kislid_ice_frankfurt_deutschebahn

A december nem csak új menetrendet hoz, hanem – a Deutsche Bahn esetében – magasabb árakat is. A távolsági közlekedés drágul, az akciós kínálatok változatlanok maradnak. Új viszonylatok is belépnek, elsősorban a Berlin és München között (részben) kiépült nagysebességű vonalnak köszönhetően – ezért is jelentősen többet kell majd fizetni.

De mennyivel?

Ez attól függ, hogy milyen jegyet veszünk. A Sparpreis-kínálat továbbra is 19,90 eurótól kezdődik, a teljes árú jegyek ára – az úgynevezett Flexpreis – átlagosan 1,9 százalékkal emelkedik másodosztályon és 2,9 százalékkal elsőosztályon. A BahnCard-kedvezménykártya ára a 25 és 50 százalékos kedvezménytartományban is változatlan marad. A másodosztályú helyfoglalás ára változatlanul 4,5 euró lesz. Ha a változatlan és dráguló jegyfajták árait átlagoljuk, akkor 0,9 százalékos az áremelkedés.

Kit érint mindez?

Azokat, akik hirtelen elhatározásból szállnak vonatra, és ezért nem tudják kihasználni a Sparpreis-kínálat elővételből származó előnyeit. A BahnCard 100, amellyel minden vonatra külön menetjegy megvásárlása nélkül fel lehet szállni, 80 euróval többe kerül, azaz 4270 eurót kell érte fizetni. Egymillió-háromszázezer forintért annyit vonatozni egy éven át, amennyi belefér, éjszakai szállásköltséget is gyakran megtakarítva – ez nem is olyan előnytelen lehetőség, mint elsőre látszik.

ICE-szerelvények várnak bevetésre Frankfurt am Mainban (fotó: AP)

De ki vesz egyáltalán teljes árú jegyet?

A Deutsche Bahn adatai szerint az utasok tíz százaléka cselekszik így. A maradék kilencven százalék vagy BahnCarddal utazik, vagy a Sparpreis-akciókból választ menetjegyet. Ezeknek a körét a vasút 2018-ban bővíteni kívánja. 2016 nyara óta tíz és félmillió ilyen csökkentett árú jegy került ki a piacra, és így a vasút sikerrel vette fel a harcot a távolsági buszok  jelentette konkurenciával. Elsősorban iskolások, egyetemi hallgatók utaznak így.

Lesz-e különbség egyes viszonylatok díjszabása között?

Lesz, bizony! München és Berlin között jóval mélyebbre kell majd nyúlni a pénztárcában: a jelenlegi Flexpreis 132 eurója helyett 150-et kell majd fizetni – persze, a vonat is jó két órával hamarabb ér célba. Ez itt 13,6 százalékos áremelést jelent. Hamburg és Berlin között 81 euróért lehet majd vonatozni, ez 2,5 százalékos drágulás. Karlsruhe és Bázel között viszont maradnak a jelenlegi jegyárak, ez a vasút óvatos bocsánatkérése az alagút- és menetrendi összeomlás miatt.

A DB egy éven át tesztelte az ünnepnapok előtti jegyáremelés lehetőségét. Mi lett ebből?

A vasút kézenfekvő törekvése, hogy a hétvégi és ünnepnapok előtti koncentrált népmozgásokat időben enyhén szétterítse. Ezért foglalkozik azzal a gondolattal, hogy a csúcsidőszaki jegyek még drágábbak legyenek. Ez is emelést jelent, a jelenlegi 2,9 százalékos, alapártól való eltérés növekedni fog, 4,9 százalékra. A következő évben mintegy hatvan olyan nap lesz, melyen emiatt olcsóbb és drágább jegyek között kell majd választanunk.

Vajon tetszés szerinti mértékben és időpontban emelheti a vasút a jegyek árát?

A távolsági közlekedésben elvileg igen, hiszen – eltérően a regionális forgalomtól – ez a vasút saját üzleti vállalkozása. De a felügyelőtanácsban sok politikailag elkötelezett személy ül, így a tartományoknak és régióknak is erős befolyása van az árképzésre. A saját gépkocsival, repülőgéppel és távolsági busszal konkuráló vasútnak pedig mindenképpen ügyelnie kell arra, hogy a mobilitási piac általános árrendszeréből ne essen ki túlságosan.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek