Az első A350-900-as az Asianának – és mi lesz a 800-asokkal?
Mint erről többször beszámoltunk, az új, modern, európai nagyhatótávolságú utasszállítót eredetileg két verzióban tervezték. A „középkategóriás” 900-as mellett kiajánlották a légitársaságoknak a kisebb 800-ast, de a piac másképp reagált: mint azt a máig érvényes trend formájában érzékelhetjük, a légitársaságok szinte minden géposztályban a nagyobb, így nagyobb kapacitású változatokat preferálják.
Olyannyira, hogy az Airbus a légicégek nyomására fordult a hosszabb törzsű 350-1000-es változat felé, amelynek már repülnek az első példányai, míg a kisebb 800-asra egyre csökkent a megrendelők száma. Amint világossá vált, hogy ez a gépnagyság (háromosztályos kialakításban 280 üléssel, míg a 900-as 325, az ezres verzió pedig 366 utast vihet hasonló kabinelrendezésben) nem kell a légitársaságoknak, az eredeti 182 helyett csak 16 példányra maradt érvényes szerződés, a gyártó eldöntötte, nem költ a rövid 350-es kifejlesztésére, berepülésére, gyártásának beindítására. Inkább megkezdte a megmaradt megrendelőkkel a tárgyalásokat arról, mit ajánlana a 350-800 helyett.
A Hawaiian és az Aeroflot inkább a flottájukban már meglévő A330-as újabb és modern hajtóművekkel felszerelt neo változatát választotta. A Yemenia a nagyobb 900-as verzióra váltott, az Asiana is így döntött, de csak a megrendelt 800-asok egy részére nézve, nyolc gépe még mindig ott szerepel a 350-800 hivatalos rendelési listán – és már csak ez a nyolc gép.
A Flightglobal beszámolója szerint az Airbus programok felügyeletével megbízott alelnöke, Didier Evrard maga hozta szóba az átadási ünnepségen mondott beszédében, hogy megpróbál a kisebb géppel kapcsolatban megállapodásra jutni az Asiana vezetőivel, vagyis az első 350-900 ünnepélyes átadása lett volna jó alkalom az egyezségre. Azonban mindeddig arról nincs hír, hogy az Asiana valóban lemondott volna a 350-800-asairól. Evrard a koreaiaknak is vagy további 900-asokat, vagy A330neókat ajánlott.
Amit Evrard az átadáskor mondott, az valójában nem a kisebb, hanem a még nagyobb 350-es térnyerését vetítette előre: amint erről is írtunk korábban, egyre több szó esik az ezresnél is nagyobb, 1100-as verzióról, amely kihívója lehet a Boeing új, nagyobb kapacitású, és jövőre már első példányában repülő megújult 777-esének. Azonban, csakúgy, mint az everetti versenytárs esetében, az A350-1100-ast sem lehet egyszerű törzshosszabbítással megépíteni, új szárny és új hajtóművek kellenének hozzá, nyilván ez készteti az Airbust egyelőre várakozó álláspontra. Ha szükség lesz rá, készen állunk rá – fogalmazott Evrard, hozzátéve, hogy ő még nem lát az új típusra azonnali igényt.
Az Asiana pedig nyilván addig próbálja húzni az időt a maga döntésével, amíg ezzel jobb tárgyalási pozíciókat remél a gyártóval szemben, másfelől nem sietteti nagyon semmi: a 900-asok átadása viszonylag lassan zajlik, a 330neo első repülése is késik az ígérthez képest.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!