Az FPT Industrial és a CGM dízelgenerátorai segítségével épül a Fehmarnbelt-alagút

iho/vasút   ·   2024.02.04. 09:00
fehmarnbelt_nyito

A Dániát Németországgal a Balti-tenger alatt összekötni tervezett műtárgy 17,6 kilométerével a világ leghosszabb víz alatti alagútja lesz.

Az észak-németországi Fehmarn-sziget és a dániai Lolland-sziget között megépülő Fehmarnbelt-összeköttetés részeként várhatóan 2029-ben készül majd el a világ leghosszabb kombinált közúti és vasúti alagútja, megelőzve ezzel a jelenlegi rekorder, az Isztambul európai és ázsiai oldalait a Boszporusz alatt összekötő, 13,7 kilométeres Marmaray-alagutat. A műtárgy Skandinávia és Európa középső része között a legrövidebb és leggyorsabb kapcsolatot fogja jelenteni, ezért a hatalmas beruházásból az egész európai közlekedési hálózat profitálni fog: gyakorlatilag megszünteti a Skandináv-félsziget kvázi elszigeteltségét.

Az alagút lényegesen lerövidíti majd a Németország és Dánia keleti része, valamint Svédország közötti utat (kép forrása: Wikipedia)

A műtárgy a Svédország és Németország közötti teher- és személyforgalom elsődleges útvonalaként fog szolgálni. Míg a két sziget között pendliző kompjáratok jelenleg 45 perc alatt kelnek át, az alagútnak köszönhetően autóval tíz, vonattal pedig hét perc alatt lehet majd átérni, ezáltal csökkenni fog a közlekedés szén-dioxid-kibocsátása, valamint a közutak és vasútvonalak terhelése is. Hamburg és Koppenhága is közelebb kerül majd egymáshoz: vonattal a mostani bő négy és fél órás menettartam két és fél órára csökken. A tervek szerint óránként és irányonként egy személyszállító és két tehervonat halad majd át az alagúton.

Négy közúti sáv és két vasúti vágány fut majd benne (kép forrása: Femern AS)

A gigantikus beruházás költségei – nem meglepő módon – folyamatosan emelkednek: az eredetileg becsült 5,5 milliárd euró helyett 2010-ben már 7,4 milliárddal (jelenlegi árfolyam alapján közel 2800 milliárd forint) számoltak, a végső számlán viszont ennél biztosan magasabb összeg fog állni.

Az alapvetően Dánia által finanszírozott, de az Európai Bizottság által is támogatott alagút 79 szabványos és tíz speciális elemből épül meg. A szabványos elemek egyenként 217 méter hosszúak, 73 ezer 500 tonnát nyomnak, két alagútcső fut bennük az autópályához, újabb kettő a villamosított, kétszáz kilométer per órás tempóval használható vasúti pályához, valamint egy szervízalagutat is magukba foglalnak. Amikor egy elem szállításra kész, mindkét végére vízálló válaszfalakat szerelnek fel, majd a helyükre vontatják. Ezt követően leeresztik a tengerfenéken kikotort tizenkét méter mély árokba, majd óvatosan összekapcsolják az elemeket.

Ez a hihetetlen pontosságot igénylő munka nagy mennyiségű, mindig kész, megbízható energiaforrást kíván – és itt kerül a képbe az Iveco-csoporthoz tartozó FPT Industrial – mely kifejezetten a közúti és vízi járművek alacsony környezeti hatású hajtásláncainak tervezésével, gyártásával és értékesítésével foglalkozik – által az olaszországi CGM számára áramtermeléshez rendelkezésére bocsátott F36 típusú dízelmotorok. A generátorok gyártása terén vezető CGM FPT Industrial-motorokkal hajtott generátorai már dolgoznak a Fehmarnbelt-kapcsolat óriási munkaterületén, ahol a világ legnagyobb betonüzeme is megtalálható.

Az FPT Industrial F36-os dízelgenerátora (kép forrása: FPT Industrial)

Az F36-os erőforrás eleget tesz a Stage V / Tier 4F emissziós előírásoknak és nagy teljesítményt (akár 100 kVA teljesítmény ötven hertzen), valamint magas hatékonyságot nyújt. Az erőforrás integrált megoldással dolgozik, kifejezetten a zord időjárási körülményekhez fejlesztett hűtőcsomaggal. A motor előre telepített légszűrővel rendelkezik, valamint előre összeszerelt és hitelesített ATS-sel, mely gyors és egyszerű telepítést tesz lehetővé. A szerkezet kategóriájában a legjobb szervízintervallummal bír (600 óra), az egy oldalról történő szervizelhetőség, a hidraulikus szelepemelők és az élettartamra szóló ATS pedig minimális karbantartási költségeket és maximális üzemidőt garantál.

(Nyitóképünkön az alagútelemek tengerfenékre helyezésének rajza. Kép forrása: YouTube)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Áprilistól augusztusig Fertő-táj vonatokat közlekedtet a GYSEV

GYSEV/iho   ·   2024.04.13. 12:00

A vasúttársaság Sopron és Nezsider között elsősorban turisztikai céllal indított járatainak az a célja, hogy környezetbarát vasúti közlekedéssel minél többen felkeressék az UNESCO világörökség részévé nyilvánított Fertő-táj magyar és osztrák oldalának településeit, látnivalóit.