Az uniós közbeszerzési szabályok módosítását követelik a vasúti beszállítók

A vasúti beszállítók szövetsége, az UNIFE arra szólította fel az Európai Bizottságot, hogy zárja ki azokat a nem uniós vállalatokat az uniós közbeszerzésekből, melyek hazai piacai nem nyitottak az uniós beszállítók előtt.
A Bizottság közbeszerzési irányelvének közelgő felülvizsgálatával kapcsolatban úgy fogalmaztak: az európai vasúti beszállítói ágazat „egyre tisztességtelenebb versennyel” néz szembe a nem uniós országok vállalataival szemben. Ezek a társaságok még akkor is pályázhatnak az uniós közbeszerzéseken, ha hazájuk megakadályozza, hogy az ő közbeszerzéseiken európai vállalatok induljanak.
Az UNIFE a következő javaslatokat címezte az Európai Bizottságnak:
- Riasszák el a nem uniós országokból jelentkező vállalatokat az uniós közbeszerzéseken való ajánlattételtől, ha származási országuknak nincs olyan megállapodása, mely ugyanolyan piaci hozzáférést garantál az uniós ajánlattevőknek a közbeszerzések során.
- Garantálják az európai preferenciát az olyan stratégiai iparágaknak, mint a vasút, különösen az uniós finanszírozást felhasználó projektek esetében.
- Szüntessék meg a legalacsonyabb ár kritériumát a közbeszerzéseknél, helyette a vasúti beruházások esetében a gazdaságilag legelőnyösebb ajánlattétel kötelező elve felé mozduljanak el.
- Tegyék lehetővé, hogy a jövőbeli irányelvek vagy rendeletek nem jelentsenek többé jelentős bürokratikus terhet az európai ajánlattevők, különösen az olyan kis- és középvállalkozások (kkv-k) számára, melyeknek csak korlátozott erőforrásaik vannak a pályázatokon való induláshoz.
- Fontoljanak meg számos más reformot a rugalmassággal és a szerződési feltételek javításával, például az inflációhoz való igazodással kapcsolatosan.
A vasúti beszállítók szövetsége a külföldi támogatásokról szóló rendelet folyamatban lévő felülvizsgálatát is szorgalmazza a meglévő kiskapuk bezárása érdekében.
Az UNIFE szerint az Európai Unió „jelenlegi súlyosan elavult” közbeszerzési irányelveit még 2014-ben hozták létre, amikor még „teljesen más geopolitikai kontextus és működés volt érvényes a kereskedelem, a verseny és a piacok terén”.
Egy, a Bain & Co által készített, a DVV Media Group és az InnoTrans által közzétett, a vasúti világpiacról szóló 2024-es tanulmány szerint az uniós vasúti beszállítók globális vasúti piacokhoz való hozzáférése a 2021-es átlagos hatvan százalékról 59-re esett vissza 2023-ra.
Az Európai Parlament már el is fogadott szakpolitikai javaslatokat a közbeszerzések felülvizsgálatára vonatkozóan, az Európai Bizottság pedig az idei év hátralévő részében és 2026 elején fogja elvégezni a felülvizsgálatot és kidolgozni az irányelvek módosítására vonatkozó javaslatokat.
Az UNIFE a külföldi indulók tisztességtelen versenyének fokozódása miatt felszólítja az Európai Bizottságot, hogy teremtsen egyenlő versenyfeltételeket az uniós ipar számára a közbeszerzéseken. Úgy vélik, ez elő fogja segíteni a globális kereskedelem és piacok integritásának védelmét a jóhiszemű gyakorlatok előmozdítása révén, különösen egy olyan időszakban, mikor azt megkérdőjelezik. Európa jövője a stratégiai és kritikus iparágak, például a vasúti beszállítói ágazat támogatásától függ, ezért a versenyképesség és az erő megőrzése érdekében felszólítják a politikai döntéshozókat, hogy hajtsák végre ezeket a reformokat.
Az európai vasúti beszállítóipar körülbelül 650 ezer munkahelyet nyújt jelenleg, beleértve az építőipart is, továbbá világelső az innováció és a minőség terén, mivel számos uniós közösség és gazdaság középpontjában áll – jelenti a Railway Gazette.
(Nyitóképünkön: kiállított vasúti járművek uniós és unión kívüli országokból, a 2024-es InnoTranson. Kép forrása: InnoTrans)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!