Az utasbiztosítás nem vonatkozik a csődre
A légitársaságok csődjére nem vonatkozik automatikusan az utasbiztosítás. Ehhez egy külön biztosítást is kell kötniük az utasoknak, de csőd esetén erre már nincs lehetőség – közölte Horváth Péter, a Mabisz Utasbiztosítási Bizottságának elnöke. Így a Malév-jegyekre már nem köthető csődbiztosítás.
A lemondási biztosítás nem a járattörlésre vonatkozik, hanem az utas lemondási lehetőségét biztosítja betegség vagy más indok miatt. A már úton lévőknek a drágább utasbiztosításokban szereplő szolgáltatás nyújt védelmet, amely a járat kiesése esetén segít nekik. Horváth Péter példaként említette, hogy amikor a svájci légitársaság csődbe ment, akkor a légitársaságok szövetsége, az IATA segített – de nem ingyen – a világ repülőterein rekedt utasok hazaszállításában.
Ahogy lapunk azt már megírta, a Közép-magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület (Köfe) szerint a korábban repülőjegyet vásárlóknak visszajár a jegy ára.
A kormány összesen kétmilliárd forintot különített el arra, hogy a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren vagy külföldön rekedő Malév-utasoknak szükséges természetbeni segítségnyújtás anyagi forrásait biztosítsa. Azoknak is segítséget nyújtanak, akik érvényes menetjegyüket a Malév Zrt. leállási napját megelőzően vásárolták meg, és akiknek a Malév-járatra szóló menetjegye a leállás napján vagy az azt követő három naptári napon belül biztosít jogot az utazásra.
Az Európai Parlament még 2009-ben foglalkozott a légitársaságok csődjének helyzetével. Akkor az EP-képviselők úgy foglaltak állást, hogy azoknak az utasoknak, akik repülőjegyet vettek, de a légitársaság csődje miatt nem tudtak utazni, kompenzáció jár. Az EP ezért arra kérte az Európai Bizottságot, vizsgálja felül a jogszabályokat, vagy javasoljon új intézkedéseket az utasok védelme érdekében.