Barcelonáé Európa leghosszabb automata metróvonala

iho/vasút   ·   2016.02.20. 13:45
400px_barcametro9

Barcelonában üzembe helyezték a vezető nélküli 9-es metróvonal meghosszabbítását: a mintegy húsz kilométer hosszú vonal a városközpontban található egyetemet köti össze az El Prat de Llobregat repülőtér 1-es termináljával. A Siemens automatikus vonatbefolyásoló rendszerrel szerelte fel a vonalat. Az automatikus vonatvezérléshez használt rendszer valós idejű adatokat szolgáltat a szerelvény helyzetéről és sebességéről, így rövidebb követési idő, nagyobb járatsűrűség és személyszállítási kapacitás érhető el.

Barcelonában a több mint harminc kilométer hosszú és huszonhárom állomást érintő 9-es vonal átszeli az egész várost, így ez a leghosszabb vezető nélküli metróvonal Európában. A vonal első tizenegy kilométeres szakaszát öt évvel ezelőtt adták át, a mostani meghosszabbítás a repülőtérig pedig további 20,7 kilométerrel növeli a pálya hosszát. Útközben az utasok tizenöt állomáson szállhatnak fel a szerelvényekre, illetve hagyhatják el azokat. A Siemens szállította a Trainguard MT automatikus vonatvédelmi rendszert, amely vezeték nélküli CBTC (kommunikációs alapú vonatvezérlés) technológiát alkalmaz. A speciális peronkapuk tovább növelik a biztonságot: a nagyobb repülőtereken közlekedő ingajáratokhoz hasonlóan a peront üvegajtók választják el a szerelvénytől. Az ajtók addig nem nyílnak ki, amíg a szerelvény meg nem állt a peronon.

A narancs színnel jelölt, harminc kilométer hosszú barcelonai 9-es vonal Európa leghosszabb vezető nélküli metróvonala (térkép: Wikipedia)

A vonalon naponta körülbelül 330 ezren utaznak, az évi maximális szállítási kapacitás 165 millió utas. Jelenleg építik a vonal egy további, tizennyolc kilométer hosszú szakaszát. Miután ez elkészült, a vonal teljes hossza körülbelül ötven kilométer lesz, ebből négy kilométer a föld felett fut.

A Siemens világszerte több mint háromszáz vágánykilométert szerelt fel a vezető nélküli működéshez szükséges jelzőrendszerekkel, ezáltal piacvezetővé vált ezen a területen. A Barcelonában található kilences vonal mellett a Siemens ezzel a rendszerrel működteti az L vonalat New Yorkban, Brazíliában São Paulo 4-es vonalát, valamint a párizsi metró 1-es, 14-es és 4-es vonalát is. Itthon a fővárosi 4-es metróvonalon is ugyanezzel a rendszerrel közlekednek a metrók.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Idén először: megjelent az Indóház

T. H. F.   ·   2023.02.03. 12:00

A XIX. évfolyam első kiadása már sejteti, hogy az idei esztendő a nagy vasútgépészeti évfordulók jegyében telik majd. 

Vasút Nagyvasút

Elkezdik felújítani Veszprém vasútállomását

iho/vasút   ·   2023.02.03. 09:00

Idén Veszprém tölti be Európa Kulturális Fővárosának szerepét, bevonva a város és a régió intézményeit, kulturális színterének szereplőit és civil szervezeteit. A programhoz kapcsolódva Veszprém vasútállomás felújításának első üteme február elején megkezdődik.