Bírói döntés: mehet az American-US összeolvadás

iho   ·   2013.04.03. 19:45
cim

Sean Lane csődbíró ítélete: bekövetkezhet az American Airlines és a US Airways tervezett összeolvadása, és ezzel az egyik legfontosabb akadály hárult el a világ legnagyobb légitársaságának megalakulása elől.

A csődbíró egyszersmind jóváhagyta az American kérését, és a légitársaság kapott még néhány hét haladékot a csődből való kilábolás terveinek benyújtására, ezt az anyagot a döntés értelében május 29-ig kell letennie a légitársaságnak.

Ugyanakkor néhány nagyon fontos akadályon még túl kell jutnia a két társaságnak a fúzió beindításához. Meg kell szerezniük az Egyesült Államok közlekedési minisztériumának hozzájárulását, és még meg kell a lépésről szavaztatni a US Airways részvényeseit is. De eléggé egyöntetű a vélemény, miszerint egyik döntés sem fogja akadályozni a folyamatot.

Az eddigi megjelenés, a polírozott fényes alutörzs...

A bírósági zöld jelzés nyomán még több latolgatás, feltételezés látott napvilágot a két légitársaság összeolvadásával létrejövő óriáscégről. A J.P.Morgan elemzése szerint az új American bevétele 2013-ban 2,35, jövőre 2,9 milliárd dollár lesz, az egyesülés révén működő szinergiák egymilliárd dollár értékben jelennek meg a bevételek növekedésében.

A kisebbik, de az összeolvadás igazi motorjának számító US Arways főnöke, Doug Parker egyelőre elhárította a találgatásokat az új légitársaság brand-politikájáról, mondván, ez az összeolvadási folyamat részeként, annak eredményeként kell, hogy kialakuljon. Annyit már lehet tudni, hogy az új gigavállalat megtartja az American Airlines nevet, amit a US Airways vezetője is ésszerű döntésnek nevezett. De hogy melyik társaság viszi majd valóban a vezető szerepet, ez Parker szerint további döntések kérdése.

Az új American-gépeket már az új arculat szerint festik

Az új társasági megjelenés azért is érdekes kérdés, mert az American épp az idén kezdte bevezetni új társasági színeit a hatvanas években kialakított fényes aluminum-gépek után, és a logója is megváltozott.

Ugyancsak érdekes kérdés a hálózatok harmonizálása. Parker egy konferencián elmondta, hogy az igen zsúfolt washingtoni Ronald Reagan repülőtéren például feltehetően mindkét társaság megtartja a leszállási engedélyeit, feltéve, hogy a versenyhivatal is jóváhagyja ezt. Parker azzal érvelt emellett, hogy a US Airways olyan csomóponti forgalmat bonyolít kisebb települések és Washington között ezen a repülőtéren, amit más légitársaságok nem tudnak felkínálni. Más elemzések szerint az új American megjelenésével élesedik majd a verseny New York repülőterein a társaságok közti elsőbbségért.

Az American a nagyobb, a US Airways a fúzió kezdeményezője: melyik lesz a domináns?

Elemzések, latolgatások tárgya az is, vajon hogyan hat az amerikai légitársaságok jegyárpolitikájára a nagy változás. Egyes elemzések a tarifák emelkedését várják, mert noha a hálózatok összeigazítása racionálisabb máködést feltételez, az állandóan emelkedő üzemanyagárakat ez sem tudja ellensúlyozni. A kommentárok ugyanakkor az utasok számára több kellemetlenséget jósolnak az összeolvadás első szakaszában: az eddigi légitársasági fúziók története során is eleinte megszaporodtak a késések, a csomagproblémák, emlékeztet az elemzések egyike.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.