Bluebus 6: új elektromos mini, belvárosba és shuttle forgalomhoz

Kiss Bertalan   ·   2021.10.20. 15:25
00_bluebus

Valószínű, kevesen gondolnák, hogy a Bretange-félszigeten, a nem egészen ezer fős Ergué-Gabéricben van a 2007-ben alapított, francia Bolloré Bluebus SE, kizárólag elektromos buszokat gyártó központja. A hatméteres mellett a klasszikus tizenkét méteres szóló és tizennyolc méteres csuklós kivitelek is szerepelnek a kínálatban, és már több mint hatvan közlekedési társaságnál futnak járműveik, főleg Franciaországban. Buszaik a Busworld európai kiállításain rendszeresen részt vettek, 2016-ban már új gyártócsarnókkal kellett bővíteni a kapacitást a növekvő kereslet miatt.

Az új elektromos mini a 2011 óta gyártott Bluebus 22 típust váltja fel, új műszaki tartalommal és újragondolt belső térrel. Méretei alig változtak, két centivel rövidebb és tizenhárom milliméterrel szélesebb, mint elődje, de magassága és ezzel együtt súlypontja majd' öt centivel csökkent, ami kanyarban vagy előzéskor pozitívum. Hossza 5940 milliméter, szélessége 2203 milliméter, magassága 2923 milliméter. Szintén lényeges változás, hogy a tengelytávot 180 milliméterrel megnyújtották, ami így 3900 milliméter lett. A futóműveket erősebbre cserélték, a megengedett össztömeg 6,1 tonnáról, 8,3 tonnára nőtt, míg a korábbi, huszonkét fős utasszám immáron maximum harmincöt fő lehet, és akár négy kerekesszékes utas is helyet foglalhat. Természetesen ekkor az állóhelyek száma csökken, ugyanakkor ez a lehetőség rámutat arra, hogy akár egészségügyi intézmények vagy idősotthonok személyszállítási feladataira is alkalmas lehet. Az utastér hátsó részében a két hossziárnyú gépészeti dobogó és keresztirányú üléselrendezés helyett keresztirányú elrendezésre tértek át, menetirányra néző ülésekkel.

Sokat változott nemcsak küllemre, de műszaki tartalomra is

A kedvezőbb paraméterekhez nagyobb vázszerkezeti szilárdság is kellett, amit például a kéttagos ajtónyílás 1320 milliméterről 1220 milliméterre történő csökkentésével, valamint új függőleges tartók (ablakosztások) beépítésevel értek el az első tengelynél és a hátsótengely előtt. Az ajtóműködtetés elektromechanikus. Az elöl-hátul 235/75 R 17,5 méterű abroncsozás is a gazdaságosabb üzemeltetést szolgálja. A rámpa lehet elektromos működtetésű vagy kézzel kihajtható. A padlószint a szabványos 320 milliméter, de szintezéssel 250 milliméterre csökkenthető. A fordulási sugár falak között 7,35 méter, szegélyek közt 6,77 méter.

Az utastér eleje

A műszaki tartalom is az üzmeletetőknek kedvez. Az eddigi kilencven kilowattos, 260 Nm-es motort 140 kilowattos, négyszáz newtonméter csúcsparaméterűre cserélték. A hatótáv 180-ról kétszáz kilométerre növekedett, míg a korábbi ötven kilométer/óra helyett hetven kilométer/óra a maximális sebessége. Az akkucsomag teljesítménye 126 kilowattóra az eddigi százkét kilowattóra helyett. A kábeles töltés 22 kW teljesítménnyel, T2-es töltővel lehetséges, hat és fél óra alatt.

Az utastér hátsó kialakítása

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek