Brexit ide, Covid oda, a vasúti árufuvarozás stabil az Egyesült Királyságban
A tavalyi harmadik negyedévben összesen 2,1 százalékkal több tonnakilométernyi árut szállítottak vasúton a szigetországban, mint az előző év azonos időszakában.
A függetlenül kinevezett ipari megfigyelő szervezet, a Vasúti és Közúti Hivatal (ORR) legutóbbi hivatalos negyedéves jelentése szerint 2020 harmadik negyedévében összesen 4 milliárd 70 millió tonnakilométernyi árut szállítottak vasúton az Egyesült Királyságban a koronavírus-pandémia és a Brexit ellenére is. Az összes berakodott árumennyiség is tizenkét százalékkal, 17,8 millió tonnára nőtt. Ez egyértelműen azt bizonyítja, hogy a vasúti árufuvarozás hozzájárult ahhoz, hogy az Egyesült Királyság gazdasága stabil maradhasson a világjárvány során.
A vasúti árufuvarozási szektor statisztikai elemzése kulcsfontosságúnak tekinthető az Egyesült Királyság gazdaságának szempontjából. Sok szó esett már a vasúti szállításnak a járvány idején betöltött szerepéről, kiváltképp arról, hogy az iparág hogyan tudott megbirkózni az ellátási láncok szélesebb körű zavaraival. Azonban a számok ellenére a tehervonatkilométerek a tavalyi év harmadik negyedéve során 1,4 százalékkal, nyolcmillió kilométerre estek vissza a 2019-es év megfelelő időszakához képest. Habár a vágányokat már több személyvonat használta, mint 2020 első hónapjaiban, amikor a Covid-válság elkezdődött, a pontosság továbbra is kiemelkedő maradt: az ORR adatai szerint a maximum tizenöt percet késő tehervonatok aránya 94,7 százalékot ért el, ami önmagában is majdhogynem példátlan.
Az ORR jelentése azonban arra is rámutat, hogy az olaj- és kőolajszállítás jelentősen bezuhant: 17,6 százalékkal esett vissza 2019 harmadik negyedévéhez képest. Ehhez nagyban hozzájárult a légi utasszállítás szinte teljes felfüggesztése: a repülőtereket, például a világ egyik legforgalmasabb légikikötőjének számító londoni Heathrowt kiszolgáló vasúti üzemanyag-szállítás gyakorlatilag leállt. Ennek okán az olaj- és kőolajszállítás szenvedte el a legnagyobb visszaesést a piaci részesedés terén: 1,2 százalékkal, öt százalékra csökkent, vagyis elveszítette a tavalyi mennyiség közel ötödét.
A legjobban a nemzetközi áruk szállítása esett vissza, 16,1 százalékkal, amiben közrejátszott a december 20–22. közötti szállítási tilalom, melyet a francia kormány vetett ki a Csalagúton zajló forgalomra, valamint az útvonalon zajló Covid-tesztelések miatti késések is. A legtöbb mozgatott áruért felelő belföldi intermodális szállítás, mely jelenleg 42 százalékos piaci részesedéssel bír, 2,3 százalékos növekedést könyvelhetett el. Az ORR szerint ez még több is lehetett volna, ha a konténerforgalom nem torlódik fel a mélytengeri konténerkikötőknél.
Az Egyesült Királyságban a szektort képviselő Rail Freight Group (RFG) a kihívást jelentő körülményeket figyelembe véve arról számolt be, hogy a szállítási mennyiség növekedése a vasúti árufuvarozás sikerének igazi mércéje ebben a gazdaságilag nagy kihívást jelentő időszakban. Az ügyfelek elkötelezettek a fenntartható szállítás és a vasúti szállítás növelése iránt, ez pedig az eredményekben is megmutatkozik.
A 2020 októberétől decemberéig tartó időszak során zajlott az Egyesült Királyság Covid miatti második lezárása, valamint az Európai Unióból való kilépéssel záródó Brexit-folyamat utolsó fázisa is. Ezek a tényezők jelentős bizonytalanságot okoztak a vállalkozásoknak, zavart okozva az ellátási láncokban, a vasúti árufuvarozóknak pedig rugalmasan és felelősséggel kellett reagálni az ügyfelek változó igényeinek kielégítése érdekében – írja a Rail Freight.
(Nyitóképünk forrása: Network Rail)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!