Búcsúznak a legendás AEM-7-esek

iho/vasút   ·   2016.05.05. 11:15
400px_amtrak_aem7

Az EMD által 1978 és 1988 között gyártott AEM-7-esek több mint 220 millió kilométert tettek meg az évtizedek alatt Washington, Baltimore, Philadelphia, New York, New Haven és 1999 óta Boston között a Northeast Corridoron, valamint Philadelphia és Harrisburg között a Keystone Corridoron. Az ötvennégy mozdony az Egyesült Államok leggyorsabb vonatainak számító Acela Expressekkel együtt sikerrel vitték tovább a Pennsylvania & New York és a New Haven & Hartford vasúttársaságok hagyatékát a XXI. századba. A történet azonban hamarosan véget ér: az utolsó AEM-7-es helyét is átveszik Amerika legújabb nagysebességű mozdonyai, a Siemens által 2013 óta gyártott, 2014 elejétől folyamatosan forgalomba állított ACS-64 villanygépek, amelyek utolsó, hetvenedik példányát nyáron veheti át az Amtrak. Habár az összesen 466 millió dollárért vásárolt, korszerű, XXI. századi technológiát képviselő Cities Sprinterek biztonságosabbak és energiahatékonyabbak lesznek elődjüknél, gyorsabban azok sem mehetnek.

Harminchét évnyi szolgálatot követően júniusban búcsúznak az Amtraktól az AEM-7-es villanygépek (fotó: Amtrak)

Az 5100 kilowatt maximális, 4320 kilowatt tartós teljesítményre képes AEM-7-esek 125 mérföld (201 kilométer) per órás legnagyobb sebességre képesek, indító vonóerejük 240 kilonewton. A normál nyomtávú, négytengelyes, Bo’Bo’ tengelyelrendezésű gépek hossza 15,54 méter, tömegük százegy tonna. Három áramnemről: 11-13,5 kilovolt 25 hertzes, 11-13,5 kilovolt 60 hertzes, valamint 25 kilovolt 60 hertzes váltakozó áramú hálózatról üzemelhetnek. Az AEM-7-esekből hatvanöt készült: az Amtrak ötvennégyet, a MARC négyet, a SEPTA hetet szerzett be. Utóbbi társaságok 2017-2019 között cserélik le a kiöregedő AEM-7-eseket Siemens-mozdonyokra: a MARC dízel-elektromos Chargerekre, a SEPTA ACS-64-esekre.

A nagy múltú, emblematikus villamos mozdonyok tiszteletére az Amtrak nyilvános különvonatot szervez június tizennyolcadikán, szombaton. Az AEM-7-essel vontatott járat a washingtoni Union pályaudvarról reggel indul Philadelphiába, majd irányváltást követően a Delaware államban található, a mozdonyok karbantartását végző wilmingtoni bázist látogatják meg az utasok. Végül a különjárat visszatér Washingtonba. A vonatra korlátozott számú jegy váltható, felnőttek számára százötvenöt dollárba kerül. Minden felnőttjegyet váltóval egy két-tizenkét éves gyerek is féláron utazhat – adja hírül a vasúttársaság.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kiemelt ajánlatok

Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 5. rész: Kötöttpályán Magyarországon I.

iho/vasút   ·   2022.05.14. 09:00

Sorozatunkban előző részeiben azt mutattuk be, hogy a Knorr-Bremse Budapest piacvezető vasúti fékgyártó vállalatként a világ mely távoli országaiba szállít fékrendszereket vonatok, metrók és villamosok számára. Képzeletben jártunk Afrikában, Ázsiában és a távoli Ausztráliában is. Számunkra a legérdekesebbek mégis azok a szerelvények, amelyekkel itthon találkozhatunk nap mint nap, amelyekben Budapesten tervezett és gyártott fékberendezések, fékvezérlő rendszerek és levegőellátó egységek gondoskodnak a biztonságos fékezésről.