Budapest, Távoli Torony: készül az „optikai gyűrű” Ferihegyen
Negyven fix és nyolc zoomolható kamerával figyelhetik a HungaroControl irányítói a pályákat, előtereket, a mozgásokat a repülőtéren.
„A jövő repülőtéri irányítását alapozza meg a HungaroControl nagyszabású távoli toronyirányítási projektje, amely újabb fontos állomáshoz érkezett. Több éves szakmai előkészítés után és a Budapest Airport Zrt-vel való egyeztetést követően elkezdődik a fejlesztés lelkét jelentő új optikai körgyűrű kiépítése, ami a hazai légi forgalmi irányításban számos további újítást hozhat” – olvasható a légiforgalmi szolgáltató szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében.
Portálunk jónéhány éve kíséri figyelemmel a koncepció megjelenését Európában, illetve a HungarControl hazai fejlesztését, amelynek révén
az irányítók „az irányítás helyszínétől jelentős távolságra lévő repülőterek forgalmát is kezelhetik”.
Már 2012-ben bemutathattuk, sőt, ki is próbálhattuk azt a toronyszimulátort, ami az irányítók képzését szolgálta, és amely nyilván egyfajta előfutára lehetett a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér Távoli Torony rendszerének. Hírt adtunk arról, amikor a valós idejű szimuláció során hét magyar légiforgalmi irányító a budapesti, pápai és debreceni repülőtér forgalmát egy munkaállomásról koordinálta.
Beszámoltunk a Remote Tower munkahelyének átadásáról a szolgálat székházában, tavaly decemberben pedig hírt adtunk arról, hogy három napon át a távoli toronyból irányították a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér le- és felszálló forgalmát a HungaroControl légiforgalmi irányítói.
A mostani közlemény hangsúlyozza: a beruházás több egymásra épülő fejlesztésből áll, ezek között kulcsfontosságúnak tekinthető az az infrastrukturális fejlesztés, amely a HungaroControl és a Budapest Airport Zrt. együttműködésében valósul meg, és amelynek értelmében a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér területén telepített földfelszíni felderítő szenzorok és kamerák adatai többszörösen biztosított módon érkeznek majd meg a távoli toronyirányító központba.
A korábbi híradások szerint az eddigi kísérleti üzem tizennégy kamera működésén alapult, most tehát következik a bővítés a reptérkezelő közreműködésével.
Az újonnan telepítendő negyven fix, és nyolc mozgatható és zoomolható kamerának köszönhetően a repülőtér és a futópályák megfigyelése még közelebbről, több nézőpontból valósulhat meg, amely hozzájárul a repülésbiztonság további növeléséhez.
„A mirTWR projekt keretében a légi navigációs szolgáltató az éles irányítási környezet mellett egy készenléti és szimulátor központot is kialakít, amely a szolgáltatás folyamatos rendelkezésre állását biztosítja. A HungaroControl két éve készült el a helyszíntől független repülőtéri irányítást biztosító Remote Tower fejlesztésével, ezáltal a hasonló méretű légikikötők közül a budapesti a világelső, ahol ez az innovatív megoldás alkalmazható.
A fejlesztésre 2018-ban a vállalat történetének eddigi legnagyobb támogatását, mintegy hárommilliárd forintot nyert el” – hangzik a HC mostani közleménye.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!