Csúszik a brazil vadászgépbeszerzés

iho/repülés   ·   2011.10.19. 07:30
nyito

A döntést Celso Amorim brazil védelmi miniszter jelentette be párizsi útján. „Jelenleg a döntéseink alapját a pénzügyi és a világgazdasági helyzet alkotják. Bár Brazília idén négyszázalékos gazdasági növekedést mutathat fel, nem tudjuk, a krízis mit hoz a jövőben” – tette hozzá az óvatos miniszter. Igaz, azt is jelezte: „Nem feledkezhetünk meg a szükséges védelmi képességekről, és nem lehet a [típusválasztásról szóló] döntést a végtelenségig halogatni.”

Őrségváltásra várva: a brazil Mirage 2000-esek <br>(foró: Dassault)

Ez kifejezetten rossz hír volt a vendéglátó Gérard Longuet francia védelmi miniszter számára, hiszen a Dassault Rafale egyik fontos célpontja éppen Brazília. Lenne, ha lenne rá pénz, egészen pontosan a Brazil Légierő Mirage 2000C és 2000B (F–2000 néven hadrendbe állított) volt francia vadászgépek felváltására. A 2006–2008 között érkezett tíz együléses vadászgép és két, kétüléses kiképző/vadász repülőgép üzemben tartása 2013-tól igencsak megdrágul, a Mirage-ok ugyanis nagyjavításra várnak majd.

Az előző brazil köztársasági elnök, Luiz Inacio Lula da Silva a Dassault Rafale nagy barátja és pártfogója volt, de elnöksége alatt nem sikerült aláírni a beszerzésről szóló megállapodást. Celso Amorim nem zárta ki, hogy akár már jövőre döntés szülessen az F-X  vadászgéptenderről, és így akár a Dassault Rafale megvásárlásáról.

A brazil Rafale-üzlet annál is fontosabb lenne Franciaország számára, mert, a Mirage 2000-rel ellentétben, ez az az ízig-vérig modern, remek repülőtulajdonságokkal és különlegesen fejlett avionikával rendelkező harcigép, amit senkinek sehová nem sikerült eladni eddig.

A kiváló, de eddig Franciaországon kívül eladhatatlan váltótípus, a Rafale – vajon a brazilok megveszik egyszer?

A tavalyi kecskeméti repülőtalálkozó közönségét is ámulatba ejtette a gép manőverezőképessége (és persze a francia pilóta tudása), azonban a Rafale a szinte kizárólag hazai fejlesztések eredményeképp nagyon drága, és ehhez képest nagyon egyedi. Igaz, tavasszal Líbia fölött már éles bevetések során is bizonyított, de ez nem tette olcsóbbá a beszerzését és az üzemeltetését.

A francia tárgyalópartner, Gérard Longuet hadügyminiszter bejelentette: ezzel együtt is folytatódik a 12 gépesre tervezett Embraer KC390 taktikai szállító repülőgép megvásárlása, mely a Rafale-üzlet részeként szerepelt még. A francia fél számára megfelelőek a feltételek, és persze korántsem mindegy, hogy az esetleges eredményhirdetés előtt fel lehet mutatni: mi teljesítettük az eredeti megegyezés ránk eső részét. Sőt a FRAMM fregatt értékesítése, illetve a szintén francia eredetű NAe São Paulo (ex-R99 Foch) leváltására egy új (vagy ami valószínűbb: használt) repülőgép-hordozó is szóba került a megbeszéléseken.

Kapcsolódó hírek