Egy acéltartó törése pusztította el a Dragont

iho   ·   2015.07.22. 08:45
crs6_launch_39acim

Egy szerkezeti elem törése okozta a Falcon 9-es hordozórakéta második fokozatában a Dragon teherűrhajó elvesztését – adta hírül a rendszert építő és működtető magánvállalat. Mint arról beszámoltunk, június 28-án a start után emelkedőben robbant fel a floridai Cape Canaveralról indított egység. Amit már akkor lehetett tudni, az az, hogy az első fokozat tökéletesen dolgozott, és még ennek hajtóművei emelték a járművet, amikor a start után 138 másodperccel a még be nem gyújtott második fokozatban történt valami, amitől felrobbant az egész.

Elon Musk és a Falcon

A baleset után közvetlenül annyi derült ki, hogy a második fokozat egyik tartályában nyomásprobléma alakult ki, esetleg egy szelep meghibásodása miatt. A SpaceX közleménye szerint azonban valójában az eddigi vizsgálat egészen mást derített ki. A nyomozást az is nehezítette, hogy a hiba első jele és a telemetria elvesztése (magyarán a rakéta felrobbanása) között mindössze kevesebb, mint egy másodperc telt el, ennek ellenére sikerült behatárolni a baleset valószínű okát.

A túlnyomást a második fokozat cseppfolyós oxigéntartályában egy belső merevítő törése okozta, amely az ott lévő kisebb hélium-tartályok egyikét tartotta: ezekből a tartályokból engednek ki héliumot annak érdekében, hogy a kiürülő hajtóanyag helyett fenntartsák a belső nyomást és ezzel megtartsák a fokozat szerkezeti integritását. Azonban a tartóelem törése miatt a héliumtartály elszabadult, és a belőle kikerülő hélium okozta a túlnyomást a fokozatban.

Fokozatok építés alatt

Minden Falcon 9-esen ilyen elemek százait alkalmazzák az első és a második fokozatban is, vagyis már több ezer hasonló alkatrész bizonyult hibátlannak a korábbi repülések során, most azonban az eredetileg körülbelül öt tonnás terhelésre méretezett elem ennek ötödénél eltört. Miközben a rakéta építése során készült részletes felvételek nem jeleztek problémát vele. Mindenesetre a feltehetően anyaghiba miatt bekövetkezett esemény következtében a SpaceX többé nem használja ezt a merevítő elemet, és megszigorítja a beszállítók minőségi ellenőrzését. Noha a közlemény hangsúlyozza, hogy a jelentés a CRS-7-es küldetés kudarcáról még nem a végleges dokumentum, a Dragon teherűrhajók repülését már valamikor ősszel, de mindenképp még ebben az évben újra lehet kezdeni.

Falcon-start...

Elon Musk megerősítette azt az információt is, hogy ha nem teherűrhajót emelt volna a hordozórakéta, hanem személyszállító Dragont űrhajósokkal, a baleset során az űrhajót megóvta volna a mentőrendszer, amelyet a teherűrhajóhoz nem használnak. Ráadásul a robbanás ellenére a Dragon egyben maradt, az űrhajó telemetrikus adatait egészen addig vették, amíg a víz felé zuhanó kapszula a látóhatár mögé nem került. Musk szerint a későbbiekben olyan automatizmust rendszeresítenek, amely hasonló esetben a leszállásra szolgáló ejtőernyőket kinyitva simán a vízfelszínre juttatja a teherűrhajót is.

Musk elmondta, a szükséges változtatások nem emelik a SpaceX tarifáit, ami viszont veszteség a cégnek, az az indítások kényszerű átütemezése.

...és a legutóbbi start utáni esemény

Az alapító nem tart attól, hogy az esemény elbizonytalanítja a megrendelőket: jelenleg a SpaceX mintegy hétmilliárd dollár értékű megrendelést kell, hogy teljesítsen különféle eszközök földkörüli pályára juttatásával, a Falcon 9 korábbi 18 startjából pedig 18 volt sikeres.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.