Egy év, és vadonatúj utascentrum lesz a Keletiben
Kezdődik az építkezés az évente közel 11 millió embert fogadó, 137 éves Keleti pályaudvaron.
A munkaterület átadása március 23-án megtörtént, a várhatóan 11 hónapig tartó munkákat követően, a fejlesztés az utasok eddiginél komfortosabb kiszolgálását teszi lehetővé: egy helyen lesz lehetőség a menetjegyváltással, a belföldi vagy akár nemzetközi utazással kapcsolatos ügyek intézésére, és akadálymentesen lehet majd megközelíteni a pályaudvart az aluljáró szint és a vágánycsarnok közti mozgólépcsőn vagy liften.
Az akadálymentesített utascentrum a peronszint alatt, a jelenlegi belföldi pénztárak és a pénztárak előtti terület teljes átépítésével valósul meg több mint 1542 négyzetméteren. A 200–250 négyzetméteres ügyféltérhez kapcsolódik kilenc menetjegypénztár és két személyes ügyfélszolgálati pult, amelyek közül az egyik akadálymentesített. Az utascentrum fontos része lesz a már meglévő oszlopokkal közrefogott üvegfödém, ami fényt enged be a csarnokból. A bejárat két oldalán a falak üvegezettek lesznek, a szolgáltatás-értékesítő irodát pedig szintén üvegfallal választják le.
A belföldi és nemzetközi menetjegy-értékesítésen túl az utascentrum területén működik majd a személyes ügyfélszolgálat és egy szolgáltatás-értékesítő iroda is az utasok rendelkezésére áll, ahol a csoportos utazásokkal kapcsolatos igényeket lehet intézni. A közlekedési terek és a biztonsági őr pultja is az utascentrumban kap helyet.
A pályaudvaron huszonöt jegykiadó automata szolgálja majd a gyorsabb jegyváltást, egy része az utascentrum környékén lesz megtalálható, de működnek majd a vágányoknál is. A menetjegyváltási idő csökkentése a MÁV kiemelt céljai között szerepel, ezért az utasok gyorsabb kiszolgálása érdekében ügyfélhívó irányítja majd a megfelelő munkaállomáshoz a várakozó utasokat. Az ügyféltérben központilag vezérelt utastájékoztatási kijelzőket helyeznek el, és a pályaudvaron megszokott hangosbemondó is informálja az ügyet intéző vagy vonatindulásra váró utasokat.
Két mozgólépcső és duplex lift is épül annak érdekében, hogy az utasok kényelmesen és akadálymentesen közelíthessék meg a metrót és a peronokat. Az utascentrumon kívül, de annak közelében pedig automata csomagmegőrzőket helyeznek el. A vasúttársaság dolgozóit is számos, az utasok számára láthatatlan, de a mindennapi pontos és hatékony munka érdekében szükséges fejlesztés szolgálja az utascentrumhoz tartozó háttérirodákban.
A közel 1 milliárd 600 millió forint értékű beruházást a kormány és az Európai Unió Kohéziós Alapja társfinanszírozza; a munkákat a HC Építő Kft. és a Variabau Vegyesprofilú Építőipari és Kereskedelmi Kft. végzi.
A pályaudvaron már az előkészületi munkák alatt lezárták az alagsort, valamint a metrószintről a vágánycsarnokba vezető lépcsőt. A peronszint a Baross tér felőli főbejáraton, valamint a Thököly út, illetve a Kerepesi út felőli bejáratokon közelíthető meg. A korábban a főbejáratnál lévő automaták helyett a MÁV a Kormányablak előtti és a Kerepesi úti csarnokban lévő jegykiadó-automaták, a MÁV applikáció, illetve a megújult Elvira felületét ajánlja a menetjegyek és bérletek megváltására.
A pénztári szolgáltatást választók ezt a kilencedik vágány melletti, 6:30-tól 19:15-ig nyitva tartó, négy pulttal rendelkező belföldi pénztárban; valamint a hatodik vágány melletti, 3:45-tól 1:00-ig üzemelő, nyolc pulttal rendelkező, belföldi menetjegyváltást is biztosító nemzetközi pénztárban tehetik meg. A csomagmegőrző átmenetileg nem üzemel, várhatóan a Lotz-terem és a nemzetközi pénztár közötti folyósórészen lesz elérhető a szolgáltatás hamarosan.
Az utascentrum kialakításával párhuzamosan teljesen megújul, hetvennégy négyzetméterrel bővül a Keleti pályaudvar aluljáró szintjén, az utasok által használt mellékhelyiség. A munkák során, az eddigi wc belső tereit az épületgépészettel és világítási hálózattal együtt teljesen visszabontják. A mai igényeknek megfelelően alakítják ki a nők, a férfiak, illetve külön a mozgáskorlátozottak számára, baba-mama résszel, vandálbiztos szaniterekkel a mosdókat, valamint hangos utastájékoztató eszközöket is beszerelnek.
A munkákat a MÁV leányvállalata, a MÁV FKG Kft – a műemléki környezetre tekintettel – örökségvédelmi engedélyek alapján végzi. A felújítás ideje alatt, az utasok részére a Thököly út felőli oldalfolyosóról nyíló, a Lotz-teremhez közeli WC biztosított, amiről a helyszínen kitett információs táblák tájékoztatnak.
(X)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!