Egy friss saláta, ami mindent elrejt és mindent megmond
„T/12742. számú törvényjavaslat a közlekedéssel összefüggő egyes törvények módosításáról Előadó: Dr. Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter” – teljesen ártatlanul hangzik, és nincs is még megszavazva, azaz akár el is vetheti a Tisztelt Ház... De ha visszatértünk a földre, akkor mondjuk ki nyugodtan: újabb „nagy törvénnyel” módosítanak korábbi „kicsi” törvényeket, nem elsősorban az átláthatóság érdekében.
A négyes szúrta ki a javaslatot, ahogy Magyari Péter írja, „»a közforgalmú vasúti járművek biztonságos üzemeltetésével közvetlenül összefüggő műszaki adatok«” 30 évre titkosíthatóak lesznek.” De ne szaladjunk ennyire előre! A tervezet az alábbi törvényeket „gereblyézi meg”:
- a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény,
- a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény,
- a közúti közlekedési nyilvántartásról szóló 1999. évi LXXXIV. törvény,
- a víziközlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény,
- a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény,
- a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások megvalósításának gyorsításáról és egyszerűsítéséről szóló 2006. évi LIII. törvény,
- a kisajátításról szóló 2007. évi CXXIII. törvény,
- a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló 2009. évi LXII. törvény,
- a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény,
- a vasútnak nem minősülő egyéb kötöttpályás közlekedésről szóló 2015. évi CII. törvény,
- az egyes közúti és vasúti közlekedéssel, valamint fogyasztóvédelemmel összefüggő törvények módosításáról szóló 2015. évi CCXXV. törvény.
A módosítandó paragrafusok részletes fölsorolása után több mint tíz oldalon keresztül indoklást kapunk arról, miért jó ez nekünk.
A vasúti törvény módosításai javaslata szerint annak „módosítása arra irányul, hogy a Magyarország területén található vasúti rendszerek biztonsági berendezéseire, műszaki adataira, stratégiailag fontos csomópontjaira, vasúti járművekre vonatkozó adatok ne legyenek bárki számára hozzáférhetőek.” Azaz, ahogy Magyari írja, „a HÉV, a metrók, a MÁV, a GYSEV és a kisvasutak helyzetéről sokkal nehezebb lesz adatokat szerezni. Nem biztos például, hogy ezentúl tudni fogjuk, hogy a felújítási, karbantartási munkák mennyibe kerülnek, mert nem biztos, hogy tudni fogjuk, hogy pontosan mit kellett megépíteni.”
De egy kicsit nehezebb lesz majd követni például a Budapest–kormány pisztolypárbajt is az M3-as metróról. És a kisajátítási „módszertana” is változik. Újra a 444.hu-t idézzük: „A törvény talán legizgalmasabb része felhatalmazza a kormányt, hogy rendeletben állapíthassa meg a »közlekedési infrastruktúra-beruházás megvalósításához szükséges, legfeljebb 200 méter szélességű területsávot vagy nyomvonalat«. A törvény azt is kimondaná, hogy »a rendeletben meghatározott közlekedési infrastruktúra beruházás megvalósítása közérdeket szolgál«”. Itt Etyekkel és a kisvasút meghosszabbításával példálózik Magyari, jogosan, de közben ne feledjük Esztergomot: másfél évvel korábban kész lehettek volna és már javában meglenne a felsővezeték is, ha korábban létezik ez a törvény – ott nem egészen arról volt szó, hogy az érintett kertjét vágták volna ketté a vonallal...
Félreértés ne essék, nem tapsolunk a hamarosan életbe lépő változások miatt, megszavazzák a képviselők, e felől nincs kétségünk, csak a demokrácia szépségeire világítottunk rá a fönti megjegyzéssel.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!