Egy mozdony útja Kasseltől New Jersey-ig
A Bombardier huszonöt hibridmozdonyt szállít a New Jersey Transitnak (NJT). A gépeket Németországban gyártják, és onnan hajózzák át az Egyesült Államokba.
Az ALP45-DP típusú, egy vezetőállásos, villamos- és dízelüzemre egyaránt képes gépeket kasseli gyárában szereli készre a Bombardier Transportation. A felhasználási terület azonban az USA, így a járműveknek oda el kell jutniuk valahogy. A mozdonyok tengerentúlra történő szállítását a Universal Transport Group irányítja, a szállítmányok megszervezése és kezelése a Züst & Bachmeier feladata, az útvonalat és a kíséretet pedig az StB Verkehrstechnik tervezi és szervezi. Ez azonban nem egyszerű feladat: a fuvar megtervezése és az előkészületek egy évnél is többet vettek igénybe.
Egyrészt a mozdony az Európában általános maximumnak számító 225 kilonewtonnál (vagyis körülbelül 22,9 tonnánál) jóval nagyobb, 33 tonnás tengelyterheléssel bír, ennek okán nem közlekedhet a németországi vasúthálózaton, így közúton kell elszállítani. A gyártól az attól 360 kilométerre található hamburgi kikötőig tartó első út négy éjszakát vett igénybe. A szállítmány méretei miatt az útvonalon számos jelzőtáblát el kellett távolítani, majd visszahelyezni, fák ágait levágni, a kanyarokat pedig csak rendkívül óvatosan lehetett bevenni.
A magasságra is különös figyelmet kellett szentelni, mivel a mozdony és az azt szállító, „százlábú” pótkocsi együtt négy és fél méter magas, így csak néhány centiméter hely marad szabadon a felüljárók alatt. Az ilyen fuvarokhoz a Universal Transport egy 68 méter hosszú, tizennégy tengelyes, speciális mélybölcsős pótkocsit fejlesztett ki, amellyel akár 160 tonnás szállítmányokat is lehet cipelni. A jármű rakodási szintje alacsonyabb a normál járműszállító trélerekénél, így magasabb dolgokat is el lehet vele szállítani, ráadásul a vasúti járműveket egy rámpán keresztül el lehet helyezni rajta, nincs szükség darus beemeléshez. A Universal Transport szerint ilyen típusú trélerből világszerte csak néhány létezik, és a legtöbbjük jelentősen kevésbé terhelhető. A mozdonyt forgóvázak nélkül cipelte a tréler, azokat Hamburgban helyezték alá, majd egy szállítóhajóra felgördülve utazott át az Atlanti-óceánon – számol be a Railway Gazette.
A négytengelyes, normál nyomtávú ALP45-DP mozdonyok teljesen villamos üzemben, 12,5 kilovolt 25 hertzes vagy 25 kilovolt hatvan hertzes váltakozó áramú rendszerrel betáplált felsővezetéket használva 125 mérföld (201 kilométer) per óra engedélyezett legnagyobb sebességre, valamint 4400 kilowatt névleges és 4000 kilowatt tartós teljesítményre képesek. Ha a két Caterpillar 3512C HD típusú, turbófeltöltéses, V12-es dízelerőforrás dolgozik, akkor azok a tengelyenként egy-egy Mitrac típusú vontatómotort hajtva száz mérföld (161 kilométer) per órára gyorsíthatják a gépet, a maximális teljesítmény ekkor 2700 kilowatt. A 21,8 méter hosszú, 131 tonna tömegű mozdonyok indító vonóereje 216 kilonewton, az állandó pedig 262 kilonewton.
Az NJ Transit gépeinek mozdonyszekrényeit lengyelországi, wroclawi üzemében építi meg a Bombardier, a Flexx Power 250 típusú forgóvázak a németországi Siegenből, a generátorok pedig Henningsdorfból érkeznek.
Az állami tulajdonában lévő New Jersey Transit közlekedési társaság az Egyesült Államok keleti partján, New Jersey államban, valamint New York és Pennsylvania államok egy-egy részén nyújt nagy- és könnyűvasúti, valamint autóbuszos személyszállítási szolgáltatást. A cég 2008-ban rendelt a Bombardier-től 26 ALP-45DP mozdonyt (4500–4525 pályaszámtartomány), további 63 gépre pedig opciót szerzett. 2010-ben kilenc mozdonyt hívtak le (4526–4534), 2017-ben tizenhetet (4535–4551, ennek az első példányát szállította le nemrégiben a gyártó), majd tavaly júliusban további nyolcat (4552–4559).
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!