Egyeskocsi: 12 millió tonna áru tartható kötött pályán egy pályázatnak köszönhetően

iho   ·   2021.09.13. 15:00
20190308Tapolca

2025-ig összesen közel harmincmilliárd forinttal erősödhet a kötött pályás teherfuvarozás versenyképessége: az egyeskocsi-szolgáltatás biztosításához igényelhető vissza nem térítendő támogatás egy most meginduló programban.

A vonaton fuvarozott összes árumennyiség közel ötödét szállítják el piaci alapon veszteséges módon Magyarországon. A költségvetési támogatás így a vasúton tart évi 10–12 millió tonna árut.

Ismert, az egyeskocsi-forgalomban telephelyenként egy vagy néhány teherkocsinyi árut gyűjtenek össze, ezekből rendezik össze a célállomásoknak megfelelően a vonatokat. A lehetőséggel több mint hétszáz cég, köztük

  • stratégiai jelentőségű társaságok – gyógyszer- és vegyipari, energetikai vállalatok, erdészetek –,
  • számos kis- és középvállalkozás

él Magyarországon. Az egyeskocsi-szolgáltatás az elmúlt időszakban éves szinten mintegy hatmilliárd forintnyi üzemi veszteséget termelt, ami a tevékenység megszűnésével fenyegetett. A közutak zsúfoltságát és a környezet terhelését is növelné, ha az eddig vasúton fuvarozott árumennyiséget kamionokkal kellene elszállítani.

A kormány e megfontolásokból döntött úgy, hogy

  • 2021 második felében 3 milliárd 700 millió forint,
  • 2022–2025 között pedig évi 6 milliárd 400 millió forint

vissza nem térítendő támogatást biztosít az egyeskocsi-forgalom fenntartásához. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium tavaly indította el az egyeztetési folyamatot az Európai Bizottsággal, a testület jóváhagyása idén nyáron érkezett be. A tárca szeptember elejére megteremtette a program elindításának feltételeit.

A támogatást egykapus pályázati rendszerben, a MÁV közreműködésével kérhetik a szolgáltatók. Az előzetes igényfelmérésen a szektor öt meghatározó vállalkozása regisztrált, de további cégek is szabadon csatlakozhatnak. Az állami támogatás intenzitása legfeljebb harminc százalék lehet. A kifizetések a tényleges teljesítmény utólagos elszámolása alapján, havonta történnek meg.

A középtávon kettő–négy százalékra becsülhető forgalomnövekedés fokozza a szektor GDP-termelő képességét. A támogatási program akár a távolsági közúti teherszállítás egy részének vasútra terelésére is ösztönözheti a fuvaroztatókat.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek