Egyre erősebb gép az egyre vitatottabb sarkvidéken
Elkészült az első, átépített és megerősített kanadai CP-140 Aurora haditengerészeti felderítő és tengeralattjáró-vadász repülőgép. A gépet december 9-én adták át az IMP Aerospace új-skóciai Enfield melletti üzemében. A Kanadai Királyi Légierő 140112 lajstromszámú gépe az első a tízből, mely átesett a gépek élettartamát kitoló beavatkozáson.
A 2008-ban indított program során a gépen alapos átalakításokat végeznek. Többek között a szárnyat és a farokrészt is lecserélik, ahol a legtöbb anyagfáradásos probléma jelentkezett. A gépek élettartama így 15 ezer lerepülhető órára nőtt és a 2020-as évekig használhatóak maradnak. Szükség is van rájuk, hiszen Kanada egyetlen, nagy hatótávolságú felderítő repülőgép-típusáról van szó. Az ország igen hosszú tengerparttal rendelkezik. Ráadásul az Északi-sark környéki olvadás miatt az északi partvidék egyre könnyebben hajózhatóvá válik, és a terület stratégiai jelentősége ugrásszerűen megnőtt.
Ehhez kell még hozzávenni az Északi-sark tulajdonjoga és birtokviszonya miatt egyre fokozódó feszültséget: a területre többszörösen „túljegyezték” magukat a sarkvidék környékén lévő országok: az Egyesült Államok, Oroszország, Kanada, Norvégia és a Grönland miatt érintett Dánia. A terület ellenőrzése csak repülőgépekkel megoldható, hiszen Kanada csak minimális erőket állomásoztat az ország északi, a sarkvidékhez kapcsolódó határvidékén.
Az 1979. óta repülő CP-140-esek lecseréléséről egyelőre nincsenek konkrét tervek. A kanadai forrásokat jelenleg az F-35A Lightning II-es program viszi el, így a közeljövőben nem várható új típus, például a Boeing P-8A Poseidon megvásárlása és hadrendbe állítása. A CP-140-esek közül két gép részt vett a nemrég zárult líbiai NATO-műveletben is.
A szerkezet mellett a gépek rendszerei is megújulnak, egy 1998-ban megkezdett, három szakaszból álló program segítségével. Az első szakaszban azokat a fedélzeti rendszereket cserélték le, melyek olyan idősek voltak már, hogy további támogatásukat – kellő alkatrész-utánpótlás miatt – már nem lehetett megoldani, vagy funkciójuk feleslegessé vált. A második szintén befejeződött szakaszban a gépek pilótafülkéje és avionikai rendszere újult meg. A pilótákat így már a XXI. századnak megfelelő műszerpark, navigációs és kommunikációs rendszerek és természetesen TFT LCD-kijelzők várják a gépen. A harmadik, jelenleg is zajló szakasz során viszont már a gép harcászati számítógépes rendszerét, illetve fedélzeti felderítő és célkövető rendszereit modernizálják. Az első, Block III-as gép a szeptember 27-én átadott 140112-es lajstromszámú CP-140-es. A tervek szerint minden, hadrendben álló Aurora megkapja mind a szerkezeti megerősítést, mind a Block III-as modernizálást 2014-ig. A két program összesített, teljes költsége megközelíti az 1,5 milliárd amerikai dollárt.