Egyre népszerűbb a vonatozás Magyarországon

iho.hu   ·   2019.02.13. 16:15
mav-utas-2018-400

Az elmúlt négy évben országos szinten 3,6 milliónál is többel nőtt a vasúti közlekedést választók száma, közölte szerdán a MÁV-Start. A vasúttársaságnál az utasszám többmilliós emelkedése ugyanebben az időszakban a jegyárbevétel 2,4 milliárd forintos növekedését eredményezte. A növekvő utasszám jelentős mértékben az elővárosi vonalak és az ott közlekedő járműpark fejlesztésének köszönhető.

Évről-évre növekszik a vasutat előnyben részesítők száma 2015 óta: 138,2 millióról három év alatt fokozatosan 141,8 millióra nőtt azok száma, akik a leginkább környezetkímélőnek számító vonatközlekedést választották. Ez éves szinten 1,2 millióval több utast jelent, amiben nem szerepelnek sem a MÁV-HÉV, sem a GYSEV utasszám adatai.

Kérdésünkre a GYSEV közölte, hogy vonatait 2018-ban ismét bő hatmillió utas választotta. A nyugat-magyarországi vasúttársaság utasszáma stagnálni látszik, az évtized elején mutatkozó erőteljes növekedést követően 2014-ben már 6 millió 132 ezren is utaztak járataikon és 2017-ben is hatmilliónál több utas elszállításáról számolt be éves jelentésében a soproni központú cég. Az utasok háromnegyede a GYSEV-nél is az elővárosi forgalomban jelenik meg.

A MÁV-HÉV 2018-ban 81 millió utast szállított az öt HÉV-vonalon, ami több mint fele az összes belföldi nagyvasúti utasnak, bár az utasok által megtett távolság itt jellemzően sokkal kisebb. A HÉV-vonalakon az utasszám amúgy nyolc év alatt körülbelül 15 millióval nőtt, azaz évről-évre átlagosan közel kétmillióval több utas veszi igénybe a zöld–fehér szerelvényeket.

Várják a vonatot az utasok Kelenföldön (fotó: MÁV)

A MÁV-Start eladási adatai alapján az is jól látszik, hogy jelentős átrendeződés figyelhető meg a különböző bérlettípusok használata között. Míg dolgozói félhavi bérletet 321 ezerrel kevesebben vásároltak, a dolgozói havi és harmincnapos bérlettel közel 2,4 millióval többen utaztak, azaz havonta mintegy 175 ezerrel többen váltanak bérletet. Ha azonban figyelembe vesszük, hogy a MÁV-Start által kiszolgált budapesti elővárosi vonalakon 2018-ban 2,4 millióval nőtt az utasszám és tavaly a nemzetközi vonatok igénybevételének növekedéséről adott hírt a vasúttársaság, akkor az sejthető, hogy a távolsági forgalomban és a vidéki elővárosi viszonylatokon utazók száma viszont valamelyest csökkent.

A MÁV-Start a korábbi informatikai fejlesztéseken túl újabb jegykiadó automaták beszerzésével igyekszik könnyebbé tenni vonataira a jegyvásárlást. A korszerű jegyértékesítési lehetőségek népszerűsítése érdekében a vasúttársaság már több mint egy éve öt százalékos kedvezményt ad az automatából történő vásárlásnál, az e-vonatjegyek pedig tíz százalékkal olcsóbbak, mint ha pénztárban váltana jegyet az utas. Még ennél is nagyobb kedvezményben részesülnek azok az e-vonatjegyet vásárló utasok, akik a menetrendben @-cal jelölt, csúcsidőn kívüli vonatokon legalább száz kilométeres utat tesznek meg, számukra ugyanis húsz százalékos árengedményt nyújt a MÁV-Start.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Tízévesek a GYSEV első Flirtjei

iho/vasút   ·   2023.12.05. 16:00

Az első Stadler-motorvonat 2013. december 6-án állt forgalomba a zöld-sárgáknál a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasútvonal korszerűsítésének részeként. A flotta azóta húsz szerelvényt számol.