Életbe lépett a vágányzári menetrend a Székesfehérvár–Szombathely vonalon

iho/vasút   ·   2024.12.20. 14:00
_20-as_

De mi vezetett el odáig, hogy fel kellett függeszteni a vonatforgalmat az európai jelentőségű korridoron, azon, amin az alapesetben Ukrajna és az adriai kikötők közötti elegyek áramlanak? 

A Székesfehérvár–Szombathely vasútvonal Szentgál–Városlőd-Kislőd szakaszán átmenetileg szünetel a vonatközlekedés, mivel a legutóbbi geotechnikai feltárások alapján a talaj- és rétegvíz felszín alatti jelenléte a pályaszakasz vártnál gyorsabb romlásához vezetett, így elkerülhetetlenné vált a személyforgalom – tervezettnél korábbi – leállítása. A műszaki probléma okát már korábban feltárták a szakemberek, így a felújításhoz szükséges előkészületek szerencsére a mostani kényszerű átütemezést megelőzően megkezdődtek.

Az 1872-ben a forgalomnak átadott, a Bakonyt hosszában átszelő, 20-as számú Székesfehérvár–Szombathely vasútvonal pályájában a nyolc éve elvégzett geotechnikai feltárások, a Sínek Világa korábbi számában közreadott tanúsága szerint a fagyérzékeny anyagú töltés rézsűjén fagyhatásból eredő károk jelentkeztek, a csapadékos időszakokban a kiszáradt, megrepedezett töltésbe nagy mennyiségű víz szivárgott be, emiatt torzult töltésprofil. A helyzetet súlyosbították az altalajt áztató, a földmű szilárdságát csökkentő, megoldatlan elvezetésű felszíni vizek.

A pályageometriai hibáknak a Szentgál–Városlőd-Kislőd szakaszon múltja van, hiszen 1928-ban, 1957-ben és 1982-ben is előfordultak nagyobb felszíni mozgások, feltárások, helyreállítások. Az alépítmény-károsodásokból fakadó pályageometriai hibák sokasodása a közelmúlt jellemzője, 2010-től ugyanis nyolc évig, az akkori korlátozások elrendeléséig rendszeresen jártak a 210 kN-ra engedélyezett vonalon a 225 kN (22,5 tonna) tengelyterhelésű tehervonatok – a Székesfehérvár–Boba vonalszakasz európai jelentőségű, hiszen a nemzetközi vasúti törzshálózat (V. korridor) része. A romlás utóbb olyan méreteket öltött, hogy 2010-től 40 kilométer/óra állandó sebességkorlátozás volt érvényben a szakaszon, amin 2014-től kézi kisgépes vágányszabályozással tartották fent a szükséges vágánygeometriát.

A földművet végül a salakréteg teljes kitermelésével, töltésszélesítéssel, a bennmaradó földműanyagok javításával, új töltésanyag és kiegészítő réteg beépítésével 2018-ban építették át, ám ekkor sem sikerült megnyugtató megoldást találni. Tudniillik a kritikus pályahibák környezetében, a bal oldali rézsűben lokális vízkilépést észleltek, viszont a hibás szivárgószakasz soron kívüli feltárására, új vízelvezető-rendszer kiépítésére az akkori beruházás keretében nem nyílt lehetőség. Bár a szükséges korrekció a MÁV Zrt. Szombathelyi Területi Igazgatóság Pályalétesítményi Osztálya (TPLO) javaslata értelmében, egy II. ütemben, vonatzavartatás nélkül (a mai áraknál lényegesen olcsóbban) megoldható lett volna, a kérdés elnapolták, majd jegelték, holott a TPLO szakértője a fentebb hivatkozott írásban figyelmeztetett, a szivárgás megléte miatt az alépítmény-eredetű problémák rövid időn belül visszatérhetnek, a romlási folyamatokat felgyorsulhatnak, kiterjedhetnek – ahogy az meg is történt. A nyár óta tehervonatok már egyáltalán nem, de az ablakosok csak a tíz kilométeres lassújel árnyékában közlekedhettek arrafelé.

A jelen állapot körülbelül fél évig lesz érvényben, majd ezt követően látnak hozzá az alépítmény átépítéséhez; tehát huzamosabb ideig buszos pótlásra számíthatunk a december 11-én azonnal hatállyal kizárt szakaszon, holott a nemzetközi áruforgalomban betöltött fontos szerepére tekintettel folyamatosan és jelentős összegekkel fejlesztették (nyomvonal korrekciók, elérhetővé vált a 225 kN tengelyterhelés, új biztber és ETCS épült ki) a 20-ast. Csakhogy a vonatközlekedés korlátozásával a beruházások most egy időre elértéktelenednek – amint arra a Közlekedő Tömeg is felhívta a figyelmet.

És akkor most vissza a vágányzári menetrendhez.

Budapestről Veszprém, Szombathely, Zalaegerszeg felé
  • A Bakony, a Göcsej és a Citadella intercityk, valamint a délutáni veszprémi sebesvonatok a fővárosból a megszokotthoz képest fél órával korábban indulnak és csak Veszprémig közlekednek. A változás a 20 órakor induló Bakony IC-t és 21 órakor induló ajkai személyvonatot nem érinti.
  • Veszprém és Ajka között a vonatokhoz pótlóbuszok csatlakoznak.
  • Ajkától Szombathely, illetve Zalaegerszeg felé az IC-k a megszokott menetrend szerint közlekednek, az Ajka és Celldömölk közötti személyvonatok menetrendje viszont körülbelül tíz perccel módosul.
  • Január 6-tól munkanapokon a Déli pályaudvarról 14:00-kor sebesvonat (9004) indul Székesfehérvárra, mely Kelenföldön is megáll.
Szombathely, Zalaegerszeg, Veszprém felől a főváros felé
  • A Bakony, a Göcsej és a Citadella intercityk Zalaegerszeg, illetve Szombathely felől csak Ajkáig, a megszokott menetrendjük szerint közlekednek.
  • A Celldömölkről 4:33-kor induló sebesvonat (9009) korábban, 4:10-kor indul Ajka felé, továbbá a Celldömölk és Ajka közötti személyvonatok menetrendje körülbelül tíz perccel módosul.
  • Ajka és Veszprém között a vonatokhoz pótlóbuszok csatlakoznak.
  • Az IC-k Veszprémből a megszokotthoz képest fél órával később indulnak, ezért a fővárosba is később érkeznek.
  • A reggeli fővárosba tartó sebesvonatok négy–húsz perccel korábban indulnak Veszprémből, ám a fővárosba változatlan időben érkeznek.
Nemzetközi Citadella intercity
  • A Déli pályaudvarról korábban, 8:30-kor indul, Ajkától változatlan menetrend szerint közlekedik.
  • A Déli pályaudvar elől 9:05-kor, Kelenföld vasútállomás, Etele tér Volán-pályaudvar 2-es kocsiállásáról 9:20-kor expressz pótlóbusz indul a nemzetközi utasoknak Zalaegerszegre, lehetővé téve az átszállást Ljubljana felé.
  • A Ljubljana felől érkező nemzetközi utasoknak Zalaegerszegtől expressz pótlóbusz közlekedik Kelenföld vasútállomásig, illetve a Déli pályaudvarig. A szombathelyi, sárvári és celldömölki utasoknak alternatív eljutási lehetőséget jelenthetnek a Szombathely és Budapest közötti, Győrön át közlekedő Savaria, Mura és Dráva IC-k.

Utazásuk megtervezésénél az utasok az EMMÁ-t, a MÁV-csoport integrált menetrendi útvonaltervezőjét, a menetjegyek megváltásához pedig a MÁV applikációt használhatják.

Megjegyzés: jövőre a vonalat már a GYSEV üzemelteti. 

Nyitóképünkön: a 958-as Göcsej Intercity suhan el Márkó házai felett a 1237-es Szilivel 2019. június 10-én. A hátteret Veszprém házai uralják (fotó: Harmati Marcell)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Németország további nyolcmillió eurót fordít a digitális automata kapcsolókészülékkel összefüggő kiadásokra

iho/vasút   ·   2024.12.30. 08:30

Egészen pontosan: a közlekedési szakminisztérium 8,25 millió eurót különített el a készülék „bemutatójának, tesztelésének és jóváhagyásának folytatására és befejezésére”. Az összeget a technológiához köthető számos kezdeményezés egyike, a DAC4EU konzorcium támogatására fordítják, bár az egyelőre nem világos, hogy ezen belül is konkrétan mire.