Túl fapados volt a fapadosok reptere: életre kelt Modlin

iho   ·   2013.10.05. 10:30
cim3

Mint arról az iho/repülés beszámolt, a kifejezetten a low-cost társaságok kiszolgálására alapozó második varsói közforgalmi repülőtér rövid működés után tavaly decemberben leállt, mert egyéb kiszolgálási problémák, illetve a reptér nehéz megközelíthetősége mellett a pálya nem volt még működő ILS -sel, azaz műszeres leszállító berendezéssel felszerelve. Vagyis, ha az időjárás valamelyest rosszabbra fordult, és már nem voltak meg a vizuális megközelítés feltételei, ez egyben azt jelentette, hogy a gépek nem is szállhattak le a polgárivá alakított egykori katonai repülőtéren. Ez volt a fő oka annak, hogy a késésekre kényes, feszített menetrenddel dolgozó két nagy LC-társaság átköltözött Varsó központi repülőpterére.

Így ünnepelte a társaság és a reptér is a visszatérést <br>(fotók: Modlin Airport)

A Chopin természetesen sokkal magasabb tarifákat kér a leszállásért és a kiszolgálásért, és az erre különösen érzékeny Ryanair Modlin újranyitása után néhány héttel már jelezte, hogy amint lehet, visszatér ide, a Wizz azonban mindeddig nem nyilatkozott hasonló lépésről. A Ryanair végülis akkor véglegesítette a döntését, amikor lezárultak a frissiben telepített műszeres leszállító rendszer üzemi próbái.

Az első Ryanair-járat Modlinból hétfőn reggel Stockholmba startolt, a második gép Párizs felé indult. A Ryanair visszatérésével párhuzamosan a repülőtér vezetése azt is bejelentette, hogy a már letesztelt és működő ILS mellett sikerült az utasok számára is elfogadhatóvá tenni a légikikötőt: sorbanállás nélkül zajlik a becsekkolás és a biztonsági vizsgálat, működnek a boltok és az éttermek-büfék, a gépekhez vezető gyalogos átjárókat lefedték, és működik a terminálépületben a légkondicionálás.

Indul az újranyitott reptér első Ryan-járata

Ugyanakkor helyreállt a közúti kapcsolat Modlin és Varsó, valamint más városok: Białystok, Olsztyn, Augustów és Suwałki között. Ugyancsak elérhető a repülőtér vonattal és busszal, nyílt egy hosszútávú parkoló is, ahol 5–7 napra 50 zlotyi (körülbelül 3700 forint) körüli áron otthagyható a kocsi. Hogy a vasútállomás és a terminál közti, korábban igencsak gyengén működő buszjáratot mennyire sikerült megfelelően sűrűvé tenni, arra a reptéri közlemény nem tér ki. Mindenesetre a felsorolás így is érdekes, mert kiderül belőle, hogy utasoldalon milyen hiányosságokkal próbálták beindítani a repülőteret. A tanulsága a történetnek a légikikötő oldaláról talán úgy foglalható össze, egy fapadosoknak szánt reptér sem lehet annyira fapados, mint amilyen Modlin volt az indulásakor.

A Ryanair mindeközben nemcsak hogy visszatér, de rá is erősít a Modlin-központú hálózatára, és beindítja a napi járatokat Varsó és Gdansk illetve Varsó és Wroclaw között. Modlinból ugyanakkor jövő márciustól már huszonnyolc járatot tervez, az eddigieket olyan desztinációkkal kiegészítve, mint Alicante és Szaloniki, nyolc másik vonalon pedig sűríteni fog. A Ryanair bejelentése érdekes mód nem a közvetlen versenytárssal, a Wizzel, hanem a LOT-tal, a nemzeti légitársasággal hasonlítja össze kétségkívül alacsonyabb árait, illetve a LOT-tal szemben állítja, hogy most már a Ryanair a legnagyobb légitársaság Lengyelországban.

Most már rosszabb időben is le lehet szállni, bár ez még csak CAT I, vagyis hatvan méteres elhatározási magasság és 800 méteres vízszintes látás kell a landoláshoz

A Ryanair tíz évre szóló szerződést kötött a repülőtérrel, vagyis valóban hosszú távon gondolkodik Modlinban. A szerződés feltételeiről a közleményekben nem esik szó, de nyilván hasonló logikájú megállapodásról lehet szó, mint Stansted esetében: a repülőtér hosszú távon csökkenti illetékeit, a légitársaság hosszú távon ígéri a járatszám és az utasforgalom növekedését. A Stansted-féle megállapodás tartalmazta azt is, hogy az ottani terminál fejlesztésébe beszáll a Ryanair: Modlin esetében – nyilvánosan legalább is – nem esett szó ilyesmiről.

Ugyanakkor a repülőtér egyik korábbi közleménye azzal zárult, hogy Modlin további tárgyalásokat folytat nemcsak LC, hanem hagyományos légitársaságokkal is a repülőtér forgalmának bővítéséről. Vagyis azért változatlanul nem kizárt sem a Wizz visszatérése, sem az, hogy esetleg a LOT is igénybe veszi Modlint alternatív bázisként.

(A magyar utazók számára azonban a jelek szerint a megújult Modlin nem kerül közelebb: a Wizz még a Chopinre jár, miközben Schulek Tibor információja szerint a Ryanair kivette téli menetrendjéből a Ferihegy-Modlin járatot.)

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek