Előre a virágillatú falvakért!

Szilágyi Károly   ·   2011.09.09. 11:54
kiskép

Mivel jövőre már nem lehet Euro IV-es motorral szerelt gépjárművet forgalomba hozni, ezért a Fordnál is alaposan megdolgoztatták a tervezőmérnököket. Ha már belekezdtek, egy csomó olyan megoldást belepakoltak, amivel éveken át korszerűnek számíthat a konstrukció.

A karosszéria nem sokban különbözik az előző évitől, bár sok értelme nem is lenne túl sokat varázsolni vele: a Ford évtizedek óta középkategóriás járműveket gyárt. Olyan célszerszámokat, amiből öltönyben is ki lehet szállni. Nincs benne semmi luxusautós érzés, célszerűség van, vállalható vonalakkal. A kicsit sznoboknak az angliai Dagenhamben, az olcsóság kedvelőinek pedig a törökországi Inönüben gyártják. Ugyanaz az autó, de a különböző ügyfelek mégis úgy érzik, pont azt kapják, amit akartak.

Mindkét oldalon van utasajtó, így az utasok egymás zavarása nélkül, gyorsan tudnak ki- és beszállni

A változatlan külső alatt, a motortérben azonban érződik, hogy a mérnökök egyre nagyobb harcot vívnak minden egyes gramm károsanyaggal.

A generátor például csak akkor működik, amikor az autó gurul, vagy fékez – így gyorsításkor nem kell a motornak még a generátort is hajtania. Pofonegyszerű megoldás, nem is értem, hogy ez eddig miért volt másképp, a vonatoknál és a troliknál már régóta használják a visszatáplálást. Ezúton is jó reggelt kívánunk az autóiparnak.

Sőt, a generátor akkor se termel, ha az akku kapacitása 80 százalék fölött van. Minek menjen, ha semmi szükség rá?

Az olajpumpa pedig csak akkor és csak annyi ideig működik, amíg arra szükség van. Sőt, mivel egybeépítették a motorral, így nincs az erőátvitelnél energiaveszteség. Hasonló a helyzet a szervópumpával is: autópályán, ahol alig van szükség rá, kevesebbet szuszakol, míg lassabb tempónál, mondjuk egy parkolásnál jól felpörög. Vagy legalábbis ezt ígéri a transitos sajtóanyag, amit az európai sajtóbemutatón a kezembe nyomtak. A bemutató egyébként kifejezetten az ihóra volt szabva, hiszen az autó debütálását a schleissheimi repülőmúzeumban tartották.

A motor égésterében 1800 barra növelték az üzemanyag befecskendezési nyomását, így az üzemanyag gyorsabban és hatékonyabban lobban be. Meg még biztos belepiszkáltak egy csomó mindenbe, de én ezeken az extrém hosszú, prezentációnak hívott dolgokon mindig nagyon nehezen maradok ébren. Maradjunk annyiban, hogy a fordosok nagyon büszkék voltak az eredményeikre.

Istennek hála, ki is próbálhattuk az új típust. A Fordnál nem vacakoltak sokat, azokat az autókat próbálhattuk ki, amik a hivatalos fotókon is szerepelnek. Nem voltak kiglancolt fotómodellek és külön működő tesztautók, hanem azt adták, amit a képeken is láttunk.

Előbb egy zárt felépítményű, magasított és hosszú tengelytávú autót kaptam, utána azonban végre egy körbeüvegezett minibusz kulcsát kaptam a bámulatosan szőke német hostess kezéből. Így volt némi összehasonlítási alapom is, a dobozosban ugyanis volt egy hatszáz kilós tesztsúly is, egy hosszúkás faládába rejtve.

Ennek a magasított, hosszú tengelytávú demokocsinak a kulcsát nyomták a kezembe

A 2.2 literes 155 lóerős motor teljesítményén meg se érződött a pluszsúly. Egy személyautó dinamikájával gyorsult, egészen 110-ig. A sajtóanyagból egy helyi kocsmaasztalnál azonban sikerült kiböngészni, hogy a fogyasztáscsökkentés érdekében beépítettek az autóba egy sebességhatárolót is. Mert nagyobb sebességnél többet fogyaszt az autó, ugye. Nagyon gyorsan megtaláltam a kikapcsológombját, bár Bajorország dombos mellékútjain nem is lehetett igazán gyorsabban menni, csak az autópályán tudtam meghajtani egy kicsit az autót. Ugyanezzel a kapcsolóval lehet kiiktatni a start-stop automatikát is, ami pirosnál várakozva lekapcsolja a motort. Induláskor csak a kuplungot kell benyomni, és a hajtómű újraindul. Kicsit szokatlan, de igazából hasznos holmi ez, ami az Econetic kivitelű modellekben szériatartozék. Ez is kell ahhoz, hogy a széndioxid-kibocsátás 178g/kilométerre csökkenhessen, mert ugye az Euro V nagy úr.

A rövid, néhány órás próbaút alatt az autó igazi tulajdonságait nem sikerült megismerni, de a hazai importőr ígérete szerint lesz belőle tesztautó, amit hosszabban nyúzhatunk. Azt pedig majd olvasóink döntésére bízzuk, hogy a tesztbusszal gyerekeket vigyünk-e iskolába sok-sok megállással, vagy inkább focicsapatot vigyünk meccsre különjáratban.

Kapcsolódó hírek