Elosztották a CEF-pénzeket, újjáépülhet a Debrecen–Nyíregyháza vasút
Magyaroszág vasúti fejlesztésre a záhonyi átrakókörzetben és a Debrecen–Nyíregyháza vonalszakasz újjáépítésére kapott pénzt. De jut közúti, légi és vízi fejlesztésekre is.
Közzétette az Európai Unió a 2022-es CEF-pályázat nyertes projektjeit. A CEF, a Connecting Europe Facility, azaz az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz 6,2 milliárd eurót oszt szét a nyertes 107 pályázat között, ezek 80 százaléka vasúti vagy vízi szállítási útvonal fejlesztéséhez kapcsolódik.
A Magyarország és Ukrajna közti határátmenetek fejlesztése két címen is nyert pénzt, egy közúti és egy vasúti átmenetre vonatkozó pályázat is megvalósulhat. Előbbi 6, utóbbi 67,75 millió euróért – ez Szlovákiával és Ukrajnával közös projekt. Hazánkat még néhány pályázat érinti, amiket a szomszédos országokkal együtt hajthatunk végre a légiirányítás és a dunai hajózás terén, de a közúti TEN-T-folyosók határkezelésének gördülékenyebbé tételére is költ a CEF-en keresztül az EU. Hazánkban az összes pénzt az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) kezeli.
Az egyetlen belföldi nagyvasúti pályázat, ami pénzt kap a 22-es CEF-forrásból, az a Debrecen és Nyíregyháza közti vasútvonal (tehát a két nagyváros pályaudvara már nem) felújítása. A 100-as vonal évtizedes átépítése tehát tovább folytatódik, erre a szakaszra 256 millió eurót ad az Unió. A hívószavak: a teherforgalmi kapacitás növelése az EU és Ukrajna között, a személyforgalom gyorsítása 160 km/órás sebességre. Utóbbi az eu-s felújítások elmúlt húsz évében még egyszer sem valósult meg, vélhetően most sem bízhatunk a váratlan áttörésre – még ha jármű éppen (nagyon szűkösen) lenne is rá.
Eredetileg a Déli Körvasút projektet is ebből az eszközből tervezték finanszírozni, de a kétszer is elkaszált környezetvédelmi engedély miatt ez most bukni látszik. De csak látszik, Vitézy Dávid vonatkozó Facebook-posztjában arról értekezik, hogy a Déli Körvasútra szánt pénzt átmentik a következő évi CEF-be, így újabb esélyt adva a stratégiai fontosságú beruházásnak.
Szintén a volt közlekedési államtitkár válogatott az izgalamsabb projektek között, amik közül figyelemre méltó a Zágráb–Belgrád vasútvonal horvát szakaszának kétvágányúsítása – ez potenciális elkerülő útvonala lehet a ma hazánkon átáramló vasúti teherforgalomnak.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!