Emlékezetes hajóbalesetek
·
2011.07.26. 10:16
1951. június 22-én múlt 60 éve, hogy Fajsz-Dusnokot elhagyva egy II. világháborús, elsodródott víziaknára futott és felrobbant a MESZHART „Dömös” nevű termesgőzöse, és 1976. augusztus 1-jén lesz 35 éve, hogy a Dunába omlott a híres bécsi Reichsbrücke, a Birodalmi-híd.
A későbbi Dömöst 1916-ban az újpesti Ganz-Danubius gyárban eredetileg József Főherczeg névre keresztelték, majd 1919-ben Varjúra, alig egy év múlva Dózsa Györgyre, 1921-ben ismét József főherczegre, 1949-ben Dömösre nevezték át. Hossza 61,8 méter volt, a hajótest szélessége 8 méter, de a hatalmas kerékdobok miatt teljes szélessége több mint 15 méter volt. A gépházban pedig egy körülbelül 550 lóerős gőzgép dolgozott.
1951-ben Mohácsról indulva főleg diákokat szállított az akkori sztálinvárosi építőtáborokba. A hajó fara alatt robbant az akna – a Dömös pedig lassan süllyedt a fenékre úgy, hogy a korlátai még kilátszottak.
A holtak-sebesültek számát több tucatnyira becsülték, mert sokan kievickéltek, kiúsztak, vagy csónakban kimenekültek a partra. Híressé vált egy fiatal faddi pék, aki a kisbabájukat az akkori mély babakocsiban, mint egy teknőben, úszva tolta ki a jobbpartra.
A roncsot kiemelték, s egy helyreállított része Dunaföldváron kikötőpontonként szolgált. A Dömös testvérhajója volt a későbbi Kossuth termesgőzös.
A másik esemény a Wien hajó és Bécs városának szerencsétlen találkozása. A hajó 1916-ban Óbudán készült el a Duna Gőzhajózási Társaság 303. gyártási számú hajójaként. Abban az évben adták át testvérhajóit, a Budapestet és a máig működőképes Schönbrunnt is.
A Wien 1936-ban Bécsben egy útja után a maradék, de nem elegendő gőzzel át akart állni a másik partra, ám a gépe leállt és a hajó sodródva a Reichsbrücke pillérének ütközött, megsérült, oldalára dőlt és elsüllyedt. Az ütközés után a hídfenntartók nem ügyeltek eléggé arra, hogy a háborút is jól átvészelt híd pillérének burkolókövei között az ütközés egy kicsi rést bontott, Az azon át áramló víz negyven év alatt megbontotta a tartóköveket is, s végül a pillér leomlott és magával rántotta a pályatestet is. Nagy szerencsére a vasárnapi hajnalban csak egyetlen személyautó esett az omlás áldozatául.
Cikkünk szerzője a Dömös szekszárdi kórházba szállított sebesültjei részére Ferihegyről a HA-POB jelű háromszemélyes Po-2-esen vitt vérplazma utánpótlást.
A későbbi Dömöst 1916-ban az újpesti Ganz-Danubius gyárban eredetileg József Főherczeg névre keresztelték, majd 1919-ben Varjúra, alig egy év múlva Dózsa Györgyre, 1921-ben ismét József főherczegre, 1949-ben Dömösre nevezték át. Hossza 61,8 méter volt, a hajótest szélessége 8 méter, de a hatalmas kerékdobok miatt teljes szélessége több mint 15 méter volt. A gépházban pedig egy körülbelül 550 lóerős gőzgép dolgozott.
1951-ben Mohácsról indulva főleg diákokat szállított az akkori sztálinvárosi építőtáborokba. A hajó fara alatt robbant az akna – a Dömös pedig lassan süllyedt a fenékre úgy, hogy a korlátai még kilátszottak.
A holtak-sebesültek számát több tucatnyira becsülték, mert sokan kievickéltek, kiúsztak, vagy csónakban kimenekültek a partra. Híressé vált egy fiatal faddi pék, aki a kisbabájukat az akkori mély babakocsiban, mint egy teknőben, úszva tolta ki a jobbpartra.
A roncsot kiemelték, s egy helyreállított része Dunaföldváron kikötőpontonként szolgált. A Dömös testvérhajója volt a későbbi Kossuth termesgőzös.
A másik esemény a Wien hajó és Bécs városának szerencsétlen találkozása. A hajó 1916-ban Óbudán készült el a Duna Gőzhajózási Társaság 303. gyártási számú hajójaként. Abban az évben adták át testvérhajóit, a Budapestet és a máig működőképes Schönbrunnt is.
A Wien 1936-ban Bécsben egy útja után a maradék, de nem elegendő gőzzel át akart állni a másik partra, ám a gépe leállt és a hajó sodródva a Reichsbrücke pillérének ütközött, megsérült, oldalára dőlt és elsüllyedt. Az ütközés után a hídfenntartók nem ügyeltek eléggé arra, hogy a háborút is jól átvészelt híd pillérének burkolókövei között az ütközés egy kicsi rést bontott, Az azon át áramló víz negyven év alatt megbontotta a tartóköveket is, s végül a pillér leomlott és magával rántotta a pályatestet is. Nagy szerencsére a vasárnapi hajnalban csak egyetlen személyautó esett az omlás áldozatául.
Cikkünk szerzője a Dömös szekszárdi kórházba szállított sebesültjei részére Ferihegyről a HA-POB jelű háromszemélyes Po-2-esen vitt vérplazma utánpótlást.