Épül Európa egyik legfontosabb észak–déli vasúti folyosója: Kiskőrösnél bevetették a vasúti úthengert
A Budapest–Belgrád vasútvonal kapacitásbővítő korszerűsítés alatt álló magyarországi szakaszának nagy szerepe lesz abban, hogy Magyarország Közép-Európa teherfuvarozási, logisztikai és elosztóközpontjává váljon. Az átfogó fejlesztésen áteső összeköttetés a görög kikötőkbe befutó áruknak kínál majd minden másiknál gyorsabb útvonalat a kontinens belseje felé. Budapest és Belgrád között nyolc óráról 3,5 órára csökkenhet a menetidő a személyszállító vonatok esetében, de az elővárosban is jól érzékelhetően rövidül az eljutási idő, és sokkal sűrűbben fognak közlekedni a vonatok, ezáltal akár négyszeresére is nőhet az utasszám.
A kiskőrösi vasútállomáson a mai napon kezdődött meg a vágánystabilizáló nagygépes munkavégzés. Augusztus 26–30-áig a világ egyik legnagyobb vasútépítőgép-gyártója, a Plasser & Theurer által épített vágánystabilizálógép dolgozik. Ez a gép a vasúti pálya „úthengere”, amely az ágyazat tömörítését végzi el. A MÁV FKG munkagépe a korábbi két ágyazattömörítőgép munkáját vette át. Azoknál több mint kétszer gyorsabb teljesítményre képes, 800 méter helyett, óránként 1700 vágányméteren képes költséghatékonyan elvégezni a tömörítési feladatot. A napokban ezen a szakaszon dolgozik a MÁV FKG másik vasútépítő nagygépe, a kitérőaláverő-gép is. A jármű a folyóvágányok szabályozását végzi, a vágányt a megfelelő magasságba és irányba állítja, az ágyazati kő keresztalj alátömörítésének segítségével. A munkálatokban részt vesz még a V-HÍD vasúti ellenálláshegesztő-gépe, ami a síneket hegeszti össze, és profilra köszörüli.
Kiskőrösnél az elmúlt hetekben már elbontottak 6100 vágányméter hosszú vasúti pályát, huszonegy kitérőt, a peronokat és az alépítményt, továbbá a keskeny nyomközű vasút vágányhálózatát is. Mára elkészült az új alépítmény, 3500 vágányméter vasúti pálya és egy útátjáró. A munkálatok során az állomási vágánygeometria teljesen átalakul, az eddigi egy átmenő fővágány helyett kettő létesül, az engedélyezési sebesség az átmenő vágányokon 160 kilométer/óra lesz. Új, korszerű állomásépület, két új, fedett peron épül, kialakítják az peronaluljárót, és az akadálymentes megközelítés érdekében liftet is telepítenek. A zajterhelés csökkentésére érdekében 1700 méteren zajvédőfal, illetve az átszállást segítő negyven B+R és húsz P+R parkoló is épül.
A Soroksár és Kelebia között további szakaszokon is folyamatban vannak a munkálatok. Csengőd állomáson elbontottak négy vágányt, az épületeket és egy útátjárót, megkezdték a peronaluljáró építését. Kelebia állomás is több ütemben épül át a V-Híd kivitelezésében. Az átépítés alatt Szerbia és Magyarország között napi két pár személyvonat közlekedését biztosítani kell.
A teljes kivitelezés ideje alatt kiemelt figyelmet fordítanak a környezet- és természetvédelemre. A madárvédelmi intézkedéseket megtették, az egyes növény- és rovarfajok szükséges áttelepítését a természetvédelmi szakértő, a Kiskunsági Nemzeti Park szakemberei és a Futóhomok Természetvédelmi Egyesület tagjai közösen végzik.
Szeptember 1-jétől megindul a Kiskunhalas–Kisszállás szakaszon az új nyomvonal földmunkája a V-Híd tulajdonában lévő gépekkel és eszközökkel, kapcsolódó műtárgyépítésekkel, felsővezetéki oszlopok felállításával.
Nyitóképünk Vörös Attila felvétele.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!