Európai vonatbiztonság: tesztelés, engedélyeztetés
Az Európai Bizottság határozatot fogadott el az egységes európai vonatbefolyásoló rendszerrel (ETCS) felszerelt pályák és járművek tanúsítási és engedélyezési eljárásainak megerősítéséről.
AZ ETCS nem más, mint a vonatok jelző- és sebesség-ellenőrző rendszerének európai szabványa. Kulcsfontosságú vasúti teherszállítási folyosókon és a nagysebességű vasúti hálózatokon történő telepítése jelentősen növelné az európai vasúti ágazat versenyképességét – hangzik az Európai Bizottság közleménye.
Az ETCS alapelve egyszerű: az információkat a vasúti pálya továbbítja a vonatnak, ahol egy fedélzeti számítógép feladata kiszámítani a megengedhető legnagyobb sebességet és szükség esetén automatikusan lelassítani a szerelvényt.
Jelenleg húsznál is több különféle jelző- és sebesség-ellenőrző rendszer működik Európában, kompatibilitásuk hiánya komoly műszaki akadályt jelent a nemzetközi forgalom számára. Például kiegészítő nemzeti biztonsági rendszer beépítése egy olyan mozdonyba, amelyet több országban már üzembe helyeztek, és a szükséges engedélyek megszerzése több mint két millió euróba kerülne, és legalább két évig tartana. Az ETCS segítségével ezeket a kiadásokat meg lehetne takarítani.
A munka gyümölcsét azonban csak akkor lehet learatni, ha az ETCS elemei egymással összehangoltan működnek, és megfelelnek az európai műszaki előírásoknak. A határozat megszigorítja a tesztelésre vonatkozó követelményeket: a fedélzeti berendezések vizsgálata akkreditált laboratóriumokban végzett tesztekkel történik.