Ex-német kocsik állhatnak forgalomba Gabonban

iho/vasút   ·   2017.06.12. 13:45
400px_gabonkocsi

A közép-afrikai ország vasúttársasága, a Sociéte d'Exploitation du Transgabonais (Setrag) a belga Daxi SA közbenjárásával csaphatta nyélbe a helyi viszonyokhoz képest hatalmas korszerűsítésnek számító üzletet. A Libreville és Franceville közötti éjszakai járaton való bevetésük előtt a korábban a DB Regio flottájába tartozó járműveket a romániai Electroputere VFU vette kezelésbe. A Bypz456-os sorozatú kocsik még 2016 közepén érkeztek Páskánba, ahol a kilenc hónapig tartó felújítás során kívül-belül jócskán megújultak.

Ilyen volt, ilyen lett. Bár a DB Regiónál se számítottak épp elavultnak a kocsik, a páskáni külső-belső felújítás során teljes luxust szerelnek beléjük - főleg közép-afrikai viszonyokhoz mérten (forrás: Railway Gazette)

Az első kilenc kocsit május végén rakták hajóra, és napokon belül meg is érkeznek Gabonba. Öt kocsi megmaradt nyolcvannégy ülőhelyes másodosztályúnak, kettő plusz kettő üléselrendezéssel. Négy kocsit átépítettek át első osztályúvá, ezek ötvennégy ülőhelyet kínálnak, kettő plusz egyes üléselrendezéssel. Az év végére további tizenegy jármű készülhet el: két első- és négy másodosztályú kocsi, három étkezőkocsi, melyet konyhával is elláttak, továbbá két VIP-kocsi. Az új gördülőállomány alapos megismeréséhez és a karbantartás elsajátításához számos dolgozóját elküldte Romániába a Setrag.

A korszerűsítés során minden kocsira két erős klímaberendezést építettek a tetőre, a forró éghajlathoz szabva ezzel a fűtési-, a szellőztető- és a légkondicionáló rendszerek teljesítményét. A főkeret alá ezerliteres víztartályokat szereltek, melyek elegendő mennyiségű vizet szolgáltatnak a közel hétszáz kilométeres út során. Kicserélték az üléseket és a padlót is. Minden második üléshez konnektort építettek be, az utastájékoztatásért kocsinként két külső és hat belső kijelző felel. Nem maradhatott ki a wifi sem, ráadásul a kocsik belső hálózatra vannak kapcsolva, így multimédiás anyagokat is el lehet érni, melyet a vonatszemélyzet saját fülkéjéből lehet kezelni. A kocsik háromfázisú, négyszáz voltos váltakozó áramot használnak, a betáplálást egy generátorkocsi szolgáltatja. Az ajtók, az új, LED-es világítás, valamint a vészhelyzeti rendszer viszont huszonnégy voltos akkumulátorokról üzemel.

A megújult utastér, wifivel, konnektorokkal és felturbózott klímával

A műszaki korszerűsítés során az UIC-kapcsolókat SA3 típusú, automatikus ütköző- és vonókészülékekre cserélték. A GP200-as forgóvázak is szinte az utolsó milliméterükig megújultak: új kerekeket és új tárcsafékeket kaptak, a féknyergeket, a csapágyakat, valamint a felfüggesztést pedig teljesen felújították. Az ajtókhoz automatikusan lenyíló és záródó lépcsőket szereltek be, hogy az alacsony peronokról könnyebb legyen a be- és kiszállás, az ablakok üvegeit pedig színezettekre cserélték. A külső fényezés már az afrikai vasúttársaság kék-sárga színeit tükrözi – számol be a Railway Gazette.

A három Magyarország területű és körülbelül másfél millió lakosú Gabon mindössze egyetlen vasútvonallal rendelkezik: a transzgaboni (Transgabonais) vasútvonal az Atlanti-óceán partján fekvő, hétszázezer lakosú főváros, Libreville 1988-ban létrehozott Owendo kikötőjét köti össze a délkeletre található, bő százezres Franceville-lel. A 669 kilométer hosszú, huszonhárom állomást felfűző vonalon főleg fűrészárut és urániumot szállítanak. Tömegközlekedés szempontjából az ország legfőbb útvonalának számít. A pálya ötször halad át az Ogooue folyó felett.

A 669 kilométer hosszú transzgaboni vasút az Atlanti-óceán partját köti össze a belső Franceville-lel (forrás: wikitravel.org)

Habár a normál nyomtávú pálya ötlete már 1885-ben felmerült, a kivitelezéshez közel száz évet kellett várni: az építési munkálatok csak 1974-ben kezdődtek meg. A kikötőtől Ndjoléig tartó első, 182 kilométeres szakaszt 1978-ban adták át, a teljes vonal 1987-re készült el. A projekt akkora költségekkel járt, hogy majdnem államcsődöt okozott az amúgy is elég rossz gazdasági helyzetű országnak. A vasérc szállítására tervezett vonal eredetileg az északkeleti Makokouig vezetett volna, azonban politikai okok miatt megváltoztatták az útvonalat, hogy az államhatárokon belül tudják tartani a Kongói Köztársaságon keresztül, a világ egyik leghosszabb kábelvasútját, a Comilogot is használó mangánérc szállítását. A transzgaboni átadásával a kábelvasutat le is állították. A vasutat 1999-ben privatizálták. Időről időre felmerülnek tervek a pálya a Kongói Köztársaság fővárosával, Brazzaville-ig történő meghosszabbításáról, azonban ebből még semmi sem realizálódott.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek