Farnborough: ünnep utáni kijózanodás
Farnborough után néhány egy héttel már hallatszanak olyan hangok is, amelyek a nagy üzletekhez képest is némi csalódottsággal értékelik a repülőszalont: egyrészt mert az eladások gépszámban és értékben is jóval alacsonyabbak, mint amit a tavalyi párizsi Le Bourget repülőszalon hozott, másrészt mert túl sok tudósításban szerepel bizonyos gépszámok és értékek mellett az a kitétel, hogy: „opció”, vagy, hogy: „szándéknyilatkozat”.
A nem fix megrendelések mögött a megfigyelők további aggodalmakat sejtenek: a légitársaságoknak nagyon is kell az új gép, de sokan félnek attól, hogy a világgazdaság valamilyen újabb válságba kerül, ahogy egyesek szakmai szlengben fogalmaznak: nekifutás közben lecsúszik a pályáról.
A mostanság egyik legnépszerűbb elemző, a Teal Group tanácsadó cég alelnöke, Richard Aboulafia szerint is az volt a különbség a két szalon között, hogy Párizs idején mindenki biztos volt a világgazdaság felpörgésében, most azonban meghatározta a hangulatot az európai válság, a megtorpanó amerikai gazdasági adatok és a fejlődő piacok lassabb növekedést jelző számai.
Mint elmondtuk, ez a szalon a Boeing győzelmét hozta, a Boeing-üzletek értéke 37 milliárd dollár volt, de ebből 13,4 milliárd csak opciós elkötelezettség gépvételre, nem konkrét megrendelés. Az amerikai gyártó ezzel együtt most alaposan megelőzte európai vetélytársát, amely 16,9 milliárdos üzletet könyvelhetett el a szalon végén, de 115 gépből 54 gép, 17 milliárdból 11 milliárd volt csak a biztos, szerződéssel megpecsételt fix vétel. Tavaly ehhez képest Párizsban az Airbus 418 gépére szóltak a fix megrendelések 44 milliárd értékben, és további 312 gépre szóltak az opciós lekötések.
Ehhez azért érdemes hozzátenni magyarázatként, hogy a tavalyi nagy megrendelés-boom elsősorban annak szólt, hogy az Airbus akkor indította útjára az újrahajtóművezett neo-gépcsalád-programját: a piac már nagyon is kiéhezetten várta, hogy dőljön el végre, mit kínálnak a nagy gyártók a keskenytörzsűek piacán.
Közben viszont Európában is történt egy s más, a kanadai Globe an Mail is azt említi elemzésében, hogy olyan légitársaságok dőltek be, mint a Spanair és a Malév.
Ugyanakkor az amerikai légitársaságok inkább előremenekülnek a bajból, és most már megpróbálják alacsonyabb fogyasztású új gépekkel felfrissíteni a flottájukat. Még egy fontos figyelmeztetés a kanadai lapból: noha az elmúlt hetekben kellemesen csökkent az olajár, a szakértők az év második felére ismét komoly üzemanyag-drágulást feltételeznek.