Ferihegy 2012: a vártnál kisebb visszaesés

iho   ·   2013.01.31. 13:42
cim1

A bázis-légitársaság elvesztése és az elhúzódó világgazdasági válság ellenére is alig 4,7 százalékos utasszámcsökkenéssel zárta az elmúlt évet a Budapest Airport. A magyar főváros légikikötője egészen pontosan 8 504 020 utast fogadott vagy indított az elmúlt évben. Ennél jóval drámaibb viszont a fel- és leszállások számának, az ún. gépmozgásoknak a 20 százalék feletti visszaesése 87 560-ra, ami nagyjából a tíz évvel ezelőtti szintnek felel meg – hangzik a Budapest Airport 2012-ről szóló összefoglalója.

A nagy és szomorú fordulat, a Malév leállása

A közlemény emlékeztet arra, hogy a cég már a Malév 2012. február 3-i csődjének napján hatalmas erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy a földre kényszerített nemzeti légitársaság helyére újabb légi fuvarozók lépjenek, a magyar utasok és a hazai idegenforgalom a lehető legkevésbé érezze meg a Malév-csőd negatív hatásait. A légitársaságok villámgyorsan reagáltak a keletkezett piaci résre, a Lufthansa már 72 órán belül elindította a hamburgi és a berlini járatot, az Air Berlin szintén három nap alatt megérkezett első járatával a német fővárosból. Mind a Wizz Air, mind a Ryanair még a Malév-csőd napján összesen több mint negyven új járat elindítását jelentette be.

A torony egy új érkezővel: Brit Air, Lyon-Budapest

A BA összefoglalója említi a 2012-ben újonnan megjelent légitársaságokat: a görög Aegean Airlines, a francia Brit Air, a holland Transavia, a finn Blue 1, az orosz Ural Airlines, a német OLT Express. Huszonnyolc járattal tért vissza Budapestre a Ryanair, a Wizz Air tíz új járat elindítását és 4 helyett 6 gépes flotta üzembe állítását jelentette be. Számos más légitársaság vagy a járatok számának növelésével vagy a meglévő gépek nagyobbra cserélésével reagált a kialakult helyzetre. Emiatt lényegesen javult a repülőgépek kihasználtsága (az ún. load factor) Budapesten, viszont mintegy 23 ezerrel csökkent a le- és felszállások száma.

Elcsendesedett az 1-es terminál

Gyökeresen átalakult a légitársaságok aránya is Budapesten. A diszkontfuvarozók részaránya a 2011-es 26 százalékról tavaly 52 százalékra emelkedett. Bár a Budapest Airport egy sor drasztikus költségcsökkentő intézkedést volt kénytelen bevezetni, mint amilyen az 1. terminál 2012. május végi kényszerű bezárása volt, az utaskiszolgálás minősége nemhogy csökkent, hanem még emelkedett is – hangoztatja a repülőteret kezelő cég közleménye, utalva arra az utasfelmérésre, ami szerint 2012-ben a Budapest Airport megítélése tovább javult az utazók körében. Az utasok szerint tovább javult Ferihegyen a biztonsági ellenőrzés (udvariasság és segítőkészség, a vizsgálat alapossága, várakozási idő, valamint az általános biztonságérzet), továbbra is rendkívül jónak látják az utasok a repülőtéri éttermi kínálat ár/érték arányát, a repülőtéri üzletek választékát és kínálatát.

SkyCourt: üzletnyitások, nagyobb élet

Bár a Budapest Airport 2012-ben a Malév-csőd miatt kénytelen volt leállítani mintegy 30 millió euró (8,7 Mrd HUF) tervezett beruházást, a repülőtéri cég ezzel együtt is túlteljesítette a privatizációs szerződésben vállalt fejlesztési kötelezettségeit. Ezt a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. hivatalos levélben is elismerte 2012 decemberének végén, hangsúlyozva, hogy a Budapest Airport a vállalt kötelezettségeinek maradéktalanul eleget tett. Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója ugyanakkor jelzi a közleményben, hogy a cég hosszú évek óta nem tud dűlőre jutni egy repülőtéri szálloda építésének bürokratikus akadályainak ügyében. „Bízom benne, hogy az MNV Zrt. új vezetőjével rövidesen át tudjuk vágni ezt a gordiuszi csomót.”

Karám majd sátrak: a rövidebb fordulóidőért

A Budapest Airport az elmúlt évben számos olyan újítást vezetett be, amely bővíti a repülőtér szolgáltatásait (pl. a Fast Track, vagyis a gyorsítósáv bevezetése az utasbiztonsági ellenőrzésnél). A 2. terminálon is alkalmazott gyalogos beszállítás (az úgynevezett egyszerűsített beszállókapu) bevezetésével a Budapest Airport felére csökkentette a repülőtéri kapacitásokkal összefüggő késéseket. Ennek révén különösen a diszkont-légitársaságok még pontosabban tudják tartani a menetrendjüket, és csökkenteni tudják a gépek fordulóidejének a hosszát. Ezeknek a módszereknek köszönhetően a 2011-es 79 százalékról 82 százalékra emelkedett tavaly a járatok pontossága – hangzik a BA közleménye.

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.