Fontos a nyelvtudás!

iho/vasút   ·   2019.03.02. 13:45
mozdonyvezet_deutsche_bahn_kislid

Ennek ellenére az Európai Bizottság a mozdonyvezetőket érintő nyelvi követelményeket fel akarja könnyíteni. Az EVG német mozdonyvezetői szakszervezet elutasítja a szándékot, mert abban a vasúti közlekedés biztonságának veszélyeztetését látja. Az EVG kéri az Európa-parlamentet, hogy a járjon közben a szándék ellenében.

A mozdonyvezetők jelenlegi nyelvtudását a 2007/59/EG-jelű irányvonal szabályozza. Ebben legalsó szintként a B1-es szintet adják meg, melyet az úgynevezett közös európai referencakeret szabályoz. A B1-es szint a gyakorlatban azt jelenti, hogy az illető egy idegen nyelvű diskurzus súlyponti témáit megérti, amennyiben nem dialektusról, hanem általánosan beszélt nyelvről van szó, és amennyiben általánosan ismert témákról van benne szó.

Az Európai Bizottság ellenben kísérleti vonalszakaszokat akar kijelölni, amelyeken csökkentett nyelvi képességű mozdonyvezetők is bevethetőek lennének. Ezeken a szakaszokon szándékoznak azt kipróbálni, hogy léteznek-e alternatív eszközök, melyekkel a vasúti közlekedés biztonsága a nyelvtudáson kívül garantálható. Hogy ezek mik lennének, azt a tervezet pontosabban nem határozza meg. Ezt a szándékot az EVG egészen egyértelműen elutasítja. Az elutasítás indoka az, hogy az emberi tényező csökkentése csak a technikai segédeszközök számának gyarapításával lehetséges, ezekkel azonban csak az egyszerű üzemviteli esetek uralhatók nagy biztonsággal. A vasútüzemben azonban nem csak ilyenek fordulnak elő és egy komolyabb zavarnál, balesetnél létfontosságú, hogy a mozdonyszemélyzet az utasokkal, a szakszemélyzettel, esetleg a mentőalakulatokkal szakszerűen tudjon kommunikálni. Minden egyéb a biztonság rovására megy.

A női munkaerő is utat talál már a mozdonyvezetői székbe

A szakszervezet heves kritikája nem csak arra irányul, hogy a vasútüzem alfáját és omegáját jelentő biztonságból nem szabad engedni, másról is szó van itt. Az Európai Bizottság mozgolódásának hátterében valószínűleg a vasúti alkalmazottak létszámhiánya munkál, ezen próbálnak meg a követelményszint süllyesztésével és a kiképzési időszak rövidítésével úrrá lenni. Ez azonban a szakszervezet szerint fordított logika: a mozdonyvezető szakma presztízse, vonzereje sokkal nagyobb lenne, ha a kiképzés erősítésével és a jobb munkakörülmények biztosításával emelnék a színvonalat.

Céljuk elérése érdekében március 27-én Brüsszelben tüntetnek, amelyen a közlekedési és szállítási szektor számos munkavállalója demonstrál majd a munkakörülmények javításáért.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kiemelt ajánlatok

Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 5. rész: Kötöttpályán Magyarországon I.

iho/vasút   ·   2022.05.14. 09:00

Sorozatunkban előző részeiben azt mutattuk be, hogy a Knorr-Bremse Budapest piacvezető vasúti fékgyártó vállalatként a világ mely távoli országaiba szállít fékrendszereket vonatok, metrók és villamosok számára. Képzeletben jártunk Afrikában, Ázsiában és a távoli Ausztráliában is. Számunkra a legérdekesebbek mégis azok a szerelvények, amelyekkel itthon találkozhatunk nap mint nap, amelyekben Budapesten tervezett és gyártott fékberendezések, fékvezérlő rendszerek és levegőellátó egységek gondoskodnak a biztonságos fékezésről.