FS: HVO-bioüzemanyag dízel helyett
Az olasz nemzeti vasút az Eni által előállított, tiszta hidrogénezett növényi olaj (HVO) alapú bioüzemanyaggal közlekedtetett egy személyszállító vonatot.
A Ferrovie dello Stato (FS) a napokban tesztelte először az alternatív üzemanyagot a Trenitalia egyik hibrid, elektromos, akkumulátoros és dízelüzemű Blues motorvonatánál, a dél-olaszországi Sibari és Reggio Calabria között mindkét irányban. A szerelvény tizenhárom üzemórát teljesítve összesen körülbelül hétszáz kilométert tett meg.
A felsővezetékről és akkumulátorokról is üzemelni képes Blues motorvonatot követően az ALn 663 sorozatú dízelmotorvonatoknál is használni fogják a bioüzemanyagot – a típuson már tesztelték a technológiát, bebizonyítva, hogy még a régebbi járművek esetében is életképes megoldás, mivel a bionafta a gázolajhoz képest kevesebb szén-dioxidot bocsát ki.
Az FS Group a Busitalia autóbuszjáratain is pozitív eredményekkel hajtott végre teszteket a HVO-bioüzemanyaggal.
Az Eni Sustainable Mobility által előállított, innovatív bioüzemanyag, a HVOlution teljes mértékben hidrogénezett növényi olajból készül. A fenntartható üzemanyagot a velencei és gelai biofinomítókban állítja elő a cég, hulladék nyersanyagok, növényi maradványok és nem élelmiszeripari növényi olajok felhasználásával, a mobilitás körkörös gazdasági megközelítését felhasználva. A HVOlution teljes logisztikája és gyártási folyamata révén figyelemre méltó, akár kilencven százalékos kibocsátáscsökkentés érhető el a hagyományos fosszilis alapú keverékekhez képest. A csökkentés mértéke a gyártás során felhasznált konkrét nyersanyagoktól függ, az EU 2018/2001-es, úgynevezett Red II. irányelvében meghatározott kritériumok szerint. A HVOlution használatával 2022-ben a szén-dioxid-kibocsátás hatvan és kilencven százalék közötti csökkenéséről számoltak be a logisztikai és termelési láncban, a fosszilis alapú keverék 94 gramm/megajoule referenciaértékéhez képest.
Az olasz vasúttársaság számos fenntarthatósági célt tűzött ki maga elé 2030-ig, többek között az egyes és kettes hatáskörű szén-dioxid-kibocsátás felére csökkentését, a hármas hatáskörűnek pedig a harminc százalékos redukálását. A vállalat ezen felül 2026-ig kizárólag ESG-minősítésű beszállítókkal kíván együttműködni.
Az FS a 2022–2031 közötti ipari tervének kulcsfontosságú szempontjaként kezeli a fenntarthatóságot. A terv céljai között szerepel a multimodális gyűjtőszállítás ösztönzése annak érdekében, hogy az elsőszámú választás legyen az egyéni járművek történő utazással szemben, továbbá hogy növelje az energiafüggetlenség mértékét. A vasúttársaság emellett arra törekszik, hogy energiaszükségletének legalább negyven százalékát saját maga állítsa elő megújuló forrásokból, ennek érdekében napelem- (fotovoltaikus) és szélenergia-telepeket telepít az állomásokon és különböző vasúti területeken – számol be a Rail Tech.
(Nyitóképünkön az FS Trenitalia egyik háromüzemmódú Blues motorvonata. Kép forrása: Wikimedia / railtech.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!