Görög válság: mi lesz a légiközlekedéssel?
Ennek már a referendum előtt is megvolt a maga jele Budapesten, hiszen nem indult el a SkyGreece Budapestet is érintő transzatlanti járata sem Szalonikből, sem Torontóból. Később pótolták a járatot, de a gondot az okozza, hogy a görög állam blokkolja a külföldre szóló átutalásokat, márpedig az interkontinentális járatoknak máshol (is) kell tankolniuk. A legnagyobb társaság, az Aegean keksenytörzsű flottája viszont az európai vonalakon meg tudja oldani, hogy csak otthon tankol, és azzal a kerozinnal haza is tér Görögországba.
A Budapest Airporttól kapott információ szerint az Aegean budapesti járatai ennek megfelelően rendben indulnak és érkeznek az athéni, a rodoszi és korfui vonalon egyaránt, a gépei csak otthon vesznek fel üzemanyagot. A társaság jelezte, továbbra is fizeti a külföldi reptereken az illetékeket, a szaksajtó ugyanakkor arról ír, hogy a cég nagy bajba kerülhet.
A nyugati légitársaságok partnerek rendületlenül hozzák-viszik az utasokat Görögország és a külvilág között, a turisták beáramlása az országba egyáltalán nem csökken, ugyanakkor sűrűn figyelmeztetik utasaikat, hogy hozzanak készpénzt magukkal. Az Aegean forgalma azonban erősen esik, elsősorban mert nemcsak a turistaforgalomra, hanem sokkal inkább a belső piacra, a görögök utazási igényeire alapoz, márpedig a súlyos pénzügyi nehézségek, amelyek a lakosságot és a vállalkozói réteget is érintik, radikálisan csökkenthetik a repülési iránti keresletet. Igaz, a népszavazás előtt a voksolni hazatérő görögök mmiatt egyes vonalakon még süríteni is keleltt, de ez a felfutás csak néhány napra szólt.
Görögország egyelőre még az euróövezet része, tehát a görög utasok is fizethetnek még euróval a külföldi társaságoknak a jegyükért, de mint ismert, beszűköltek a hitelkártyával történő jegyeladások lehetőségei, ami megintcsak nem a külföldről Görögországba, hanem a Görögországból a külvilágba történő utazásokat nehezíti. Leggyorsabban a Ryanair lépett ezügyben, a diszkont társaság lehetővé tette, hogy a járataira készpénzzel lehessen jegyet venni.
Az Aegean egy kicsit úgy játszott, mint maga Görögország: noha a válság már gyakorlatilag hónapok óta kibontakozott, a légitársaság a tavaszi időszakban hatalmas bővítésekkel próbálkozott, tíz új külföldi célállomást iktatott a nyári menetrendjébe, a kapacitását huszonkét százalékkal növelte.
Azonban mindeközben a helyzetnek megfelelően drámaian csökkentek a helyfoglalások, és noha a légitársaság ugyancsak felajánlotta utasainak, hogy „minden lehetséges módon” elfogadja a jegyek kifizetését, a bizonytalanság illetve a további fejlemények arra késztethetik a társaságot, hogy legalábbis keményen visszafogja a kapacitását, tegyük hozzá, történne mindez a légiközlekedés csúcsszezonja idején.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!