Gyalogoshíd titokban – Vácról

Zöldi Péter   ·   2017.07.22. 13:45
vaci_gyalogoshid_kislid

Már senki sem tudja, mikor, hogyan és miért, de egyszer csak ott volt! Egy, a hídon éppen átkelő anyuka elmondása szerint, valamikor a múlt év vége felé lezárták a korábban itt álló fahidat, ezért, a bevásárolni igyekvőknek néhány száz métert kerülnie kellett a 2-es út Gombás-pataki barokk hídja felé. Aztán úgy februárban megjelent egy tréler, hátán a hídszerkezettel, és egy daru, helyére emelték az acélszerkezetet, és a járda kibetonozása után néhány nappal már közlekedni is lehetett a hídon.

Az új híd a lakótelep és a Spar között ível át a Gombás-patakon (a képre kattintva galéria nyílik a szerző fényképeiből)

Már az elődje is szokatlan volt, nem mindennapi dolog, hogy a gyalogosokat ilyen apróbb figyelmességekkel kényeztetik. Ha áruház épül, akkor ahhoz tartozik parkoló természetesen, de a környékbeli gyalogosokról el szoktak feledkezni. Vagy, ha nem, akkor világbajnokságra készülünk, és a sietség miatt háromszorosan túlárazott gyalogoshidat esetleg le is zárjuk a problémahalmozás kedvéért.

A kisvárosi lét és a világbajnokság hiánya együttesen lehetővé tette, hogy ez a ránézésre néhány tízmillió forintos hídszerkezet minden különösebb felhajtás nélkül foglalja el a helyét a környék finomabb szövésű úthálózatában.

A korábban itt álló és ismeretlen okból lebontott fahíd egyszerű gerendaszerkezet volt, a most felépült acélszerkezet azonban többféle érdekességet is tartogat. A híd karcsúságában szerepet játszik, hogy a korlátok közreműködnek a hídszerkezet merevítésében, lényegében egy alsópályás, rácsostartós hidat láthatunk itt. Statikai szempontból határozatlan tartóval van dolgunk, a rácsostartó köztes feltámasztása okán. Finom utalás a hossztartó oldalirányú kivetődésének megakadályozására a pillérek feletti oldalirányú merevítés – bár mérete alapján inkább esztétikai szerepe van. A rácsostartó átlós rúdjainak bekötését merevítő lemezek háromszögei pedig finom organikusságot visznek az amúgy szikár és takarékos szerkezetbe.

Kiváló alkotás, igazi ausztriai életérzés, váratlanul, egy kisvárosi lakótelep szélén, távol minden központi nagyberuházástól és rongyrázástól. Nem akarunk és nem is tudunk belekötni. Még több ilyet, sokat!

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Közlekedésfejlesztés Nagyvasút Közlekedéstervezés

Knorr-Bremse Virtuális Tervező Laboratórium tíz éve az oktatás és kutatás szolgálatában

iho   ·   2024.11.09. 08:35

Egytizedére redukált tömegű fékpanel-alaplap, additív technológiával előállított prototípusok sora, hétszázhetven MSc hallgató és tizenöt doktorandusz: ezek beszélnek a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen működő virtuális tervező labor és a Knorr-Bremse Budapest együttműködésének első tíz évéről.