Gyásznap a vasúti közlekedésben

Szever Dániel   ·   2013.05.08. 17:00
1078

A 852-es, Budapestről Nagykanizsára tartó gyorsvonat Siófok állomás felé közeledve, a Darnay téren lévő vasúti átjáróban autóbusszal ütközött. A buszt a vonat mozdonya (V43 1078) kettévágta, majd az átjárótól háromszáznegyvenkét méterre eltolta maga előtt. Eközben a V43-as az összes, a gép után elsőnek besorozott kocsi (50 55 19 57 023-6) pedig két tengelyével siklott. A pálya háromszáz méter hosszan járhatatlanná vált.

A helyszínre elsőként érkező mentőalakulatokat megdöbbentő látvány fogadta. Hozzájuk olyan információ jutott a riasztás során, miszerint közel negyvenen utaztak a szerencsétlenül járt buszon, ennek ellenére a roncsai környékén semmiféle emberi mozgást nem tapasztaltak a néma csendben. A kettészakadt jármű sínen maradt részében már senki életét nem tudták megmenteni.

Rövid idő múlva összesen harminc mentőautó, négy mentőhelikopter és huszonöt tűzoltóautó érkezett. A sérülteket a siófoki és a székesfehérvári kórházba szállították. A tűzoltóságra érkezett riasztás mértéke meghaladta a siófoki járműkapacitásukat, pluszjárművekkel környékbeli parancsnokságok segítettek be.

A szerencsétlenül járt busz maradványai<br>A képekre kattintva fotógaléria nyílik<br>(fotó: Zsebő Adolf)</br>

A németországi Löhne városában működő Ursel-Reisen nevű cég tulajdonában lévő buszon német nyugdíjas turistákon kívül egy magyarországi idegenvezető is utazott. Összesen 11 sérültet szállítottak kórházba, később közülük sajnos csak öten maradtak életben. Végeredményben a halálos áldozatok száma harminchárom volt. A siófoki önkormányzat épületében információs központot hoztak létre az áldozatok hozzátartozói számára, és szállást biztosítottak az áldozatok Németországból helyszínre igyekező családtagjainak.

A gyorsvonat utasai közül senki nem sérült meg, a mozdonyvezető könnyebb sérülést szenvedett. Nyilatkozata szerint körülbelül háromszáz méterre járt az útátjárótól, amikor meglátta a felé közeledő autóbuszt. Kürtjelzéssel próbálta megakadályozni a balesetet, de próbálkozása eredménytelennek bizonyult. Gyorsfékezést alkalmazott, de nem tudta elkerülni az ütközést. Életét kockáztatva nem ugrott be a mozdony gépterébe, a vezetőálláson tartózkodva várta meg az ütközés pillanatát. Információink szerint azon kevés szakmabeli egyike, aki munkája során eddig a balesetig még egyetlen gázolást sem élt át, az első esetét követő lelki teher miatt saját akaratából befejezte mozdonyvezetői pályafutását.

Itt tartózkodott a V43 1078-as mozdonyvezetője, az ütközés pillanatában is<br>(fotó: Cziráki Norbert)</br>

A pálya helyreállítása 14:35-kor kezdődött el. A sérült járművek beemelésében a székesfehérvári és a dombóvári vasúti daru vett részt. A busz roncsainak elszállítása után a jelentős mértékben összetört mozdonyt bevontatták a siófoki állomásra, ahonnan Szabadisóstóig vonatpótló autóbuszok közlekedtek. A nemzetközi vonatokat kerülő útvonalra irányították.

A segélyszerelvény érkezése a baleset helyszínére<br>(fotó: Zsebő Adolf)</br>

A tragédia napjának estéjén több százan rótták le kegyeletüket a Darnay Kálmán téren. A siófoki római katolikus templomban misét tartottak az elhunytak emlékére. Több egyház képviselői is segítséget ajánlottak a baleset túlélőinek, és a turistacsoport tagjainak, anyanyelvükön lelki gondozásban részesítették őket.

A német média is arról számolt be, hogy a szerencsétlenség felelőssége egyértelműen az elhunyt sofőrt terheli, de a baleset felvetette azt a kérdést is, mennyire biztonságosak a szintbeli kereszteződéseink. Mándoki Zoltán MÁV-vezérigazgató a 2003-as balesetet követően arról tájékoztatott, hogy abban az időben ötezer vasúti átjáró volt Magyarországon, ezek közül hatszáznál a fénysorompó mellett csapókar is jelezte a vonat közeledtét. Elmondása szerint közel harmincmillió forintba kerül, ha a jelzőlámpa mellett fizikai akadályt állító sorompót is felszerelnek.

Csillag István szakminiszter sajtótájékoztatóján elmondta, a Balaton déli partján nyolc, az északin pedig tizenöt átjáróban egészítik ki félkarú sorompókkal a fénysorompókat, amik nehezítik a gépjárművezetők esetleges szabályszegését. A fényjelző berendezések optikáit is korszerűbbre cserélték, a LED-es kialakításnak köszönhetően már jelentős távolságból is észrevehetők. A vasútnál azóta is napirenden vannak az útátjáró-beruházások.

A két tömegszerencsétlenség miatt is elhíresült átjáró, tíz évvel a 2003-as esetet követően<br>(a külön nem jelölt felvételeket a szerző készítette)</br>

Az érintett vasúti kereszteződést már a nyolcvanas években is fénysorompó biztosította. Ennek ellenére a németországi turisták balesete már a második szerencsétlenség volt a helyszínen. Nyolcvanhárom június 30-án egy Ikarus 260 típusú autóbusszal ütközött a gépmenetben közlekedő M62 146-os. Ez az eset tizenkilenc emberi életet követelt, tizenketten pedig megsérültek. Később ezen a helyen, a Darnay téri templom falán az elhunytak emlékére emléktáblát avattak a közlekedési balesetek áldozatainak emlékére.

A Darnay téri templom falán található emléktábla

A tíz évvel ezelőtt történt tragédiában részes vontatójármű a dombóvári fűtőház állagát erősítő V43 1078-as volt. A mozdony körülbelül két hónappal korábban kapott főműhelyi nagyjavítást (V6-ot), február 25-én futópróbázott. Az esemény körülményeihez képest a vezetőfülkéje csak kevésbé sérült. Helyreállításra az Északi Járműjavítóba került vissza, javításának költségei a németországi Essel-Reisen cég biztosítóját terhelték.

Kapcsolódó hírek