Hamarosan villamosíthatják a Kolozsvár és Nagyvárad közötti vasútvonalat

iho/vasút   ·   2020.02.18. 12:00
nagysebessegvasut_kolozsvar_sulzer_cfr_kislid

A 300-as vasútvonal Kolozsvárt Nagyváraddal és Biharpüspökivel összekötő, 166 kilométer hosszú szakaszának villamosítása és felújítása jelenleg az egyik legfontosabb vasúti infrastruktúra-fejlesztési projekt Romániában. A 7,3 milliárd lej, vagyis körülbelül 470 milliárd forint értékű beruházás támogatásáról a napokban írtak alá egyezményt Kolozsvár, Nagyvárad és Arad polgármesterei. A költségek finanszírozására rendelkezésre állnak európai uniós források – jelenti a Krónika Online.

Románia ügyvivő szállításügyi minisztere, Lucian Bode elmondta: a kincses város és a határ közötti vonal villamosítása mentesíteni fogja a jelentős nemzetközi teherforgalom – naponta körülbelül 1200 teherkocsi – okán igencsak kapacitáshiánnyal küszködő kürtösi átkelőt. Az ország két nagy járműgyártó vállalata, a Dacia-Renault és a Ford szállításait is nehezíti a kürtösi szűk keresztmetszet: a vonatoknak órákat, akár napokat is várakozniuk kell a határon, hogy átjuthassanak Magyarországra. A Kolozsvár–Nagyvárad–Biharpüspöki vonalszakasz villamosításával egy újabb, gyors útvonal nyílna így Nyugat felé.

Vársonkolyosnál (Șuncuiuș) halad a CFR egyik vonata. Néhány éven belül Kolozsvár és Biharpüspöki között teljes megújulhat a pálya és kiépülhet a felsővezeték (kép forrása: Wikipedia)

A projektet a magyar oldalon is fejlesztés segítheti elő: a Biharkeresztestől Püspökladányig vezető 101-es vonal felújítására és villamosítására tavaly nyár végén írt ki közbeszerzést a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. A beruházás az 55,6 kilométeres pályaszakaszon az eredeti száz kilométer per órás sebesség használatát tenné lehetővé, a villamosításnak köszönhetően pedig gépcsere nélkül tehetnék meg a teher-, és remélhetőleg a nemzetközi távolsági személyszállító vonatok is a (Konstanca–Bukarest–)Kolozsvár–Budapest(–Nyugat-Európa) útvonalat, amit a MÁV-Start folyamatban lévő villamosmozdony-beszerzési programja is elősegíthet. A 101-es vonal villamosításához jelenleg nem áll rendelkezésre forrás, a 2021-gyel kezdődő uniós finanszírozási időszakkal válnak majd elérhetővé pénzek.

A beruházás során 160 kilométeren villamosítanák a vonalat, 88 kilométeren pedig kétvágányúra fejlesztenék fel a jelenleg egyvágányú pályát. A pálya korszerűsítését négy szakaszra osztották fel, ennek megfelelően közbeszerzési eljárásokkal folyhat majd a munka Kolozsvár és Egeres (Aghireș) (28 kilométer), Egeres és Kissebes (Poieni) (37 kilométer), Kissebes és Élesd (Aleșd) (53 kilométer), valamint Élesd és Biharpüspöki (Episcopia Bihor) (40 kilométer) között. A projekt keretében Kolozsvár és Nagyvárad pályaudvara, valamint az összes közbülső állomás és megállóhely megújul. Továbbá Kolozsváron a Törökvágás környékén található vasúti átjáró helyett felüljárót hoznak létre az állandó forgalmi dugó megszüntetése érdekében. Kolozsvárról jelenleg közel három óra alatt lehet eljutni vonattal Nagyváradra, ez a fejlesztést követően jócskán csökkenhetne.

A fejlesztés mennél korábbi elkezdése érdekében még márciusban kiírják a közbeszerzéseket, melyekre az érdeklődő vállalatok májusig jelentkezhetnek. A szerződést a tervek szerint szeptemberben írhatják majd alá, a tervezést 2021 márciusáig kell megvalósítani. Jövő áprilisban vagy májusban kezdődhetnének meg a tényleges munkálatok, melyekre 42 hónap, vagyis három és fél év állna rendelkezésre. Az elképzelések szerint a fejlesztés 2024 végére készülhet el, ezt követően a személyszállító vonatok óránként százhatvan kilométer per órás sebességgel is közlekedhetnek majd.

A projekt nem azonos a magyar kormány Budapestet Kolozsvárral összekötő nagysebességű vasútvonalának tervével; a gigaberuházás megtervezésére nemrégiben írtak ki tendert.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek